fredag 5 oktober 2012

Ljuger känslan?

Ibland när jag är ute och springer kan det kännas väldigt tungt och trögt, och om det känns tungt och trögt, måste det också vara tungt och trögt, eller? Något annat kan det väl inte vara?

Dagens distanspass över 16.6 kilometer i 4:35-fart kändes väldigt tungt och trögt. Det kändes som att jag sprang i snigelfart, men när jag kom hem och stängde av klockan hade jag sprungit passet 12 sekunder fortare än förra veckan.

När jag sprang det här passet förra vecka persade jag på Täby IP milen med tiden 43:55. Idag sprang jag samma mil 43 sekunder långsammare, vilket är den näst bästa tid jag har sprungit Täby IP milen på, och summerar jag hela passet över 16.6 kilometer blev totaltiden 12 sekunder snabbare än förra veckan.

När jag sprang idag kändes det väldigt tungt och trögt, men tiderna visar att jag inte sprang så långsamt som det kändes. Var det då lika tungt och trögt som det kändes, eller ljuger känslan?

4 kommentarer:

Olov sa...

Håller med dig om att känslan kan vara oerhört varierande från dag till dag.
Personligen tycker jag att det nästan är tyngre att springa långsamt när man är inställd på att ta ett lugnt pass än när man är inställd på att springa fort.

Lennart sa...

Olov - Jag håller med tid. Till en början kan det vara så när man springer långsamt. Det kan kännas jättetungt. Tempot brukar sedan öka och då känns det lättare :-).

Anonym sa...

Jag tror att det kan bero på att man förväntar sig att det inte ska vara jobbigt alls när man springer långsamt. Om det känns ens det allra minsta (vilket det ju ofta gör) så blir man överraskad och tycker att det känns tungt.

/Fredrik

Lennart sa...

Hej Fredrik!
Jag tror att du har rätt! Det handlar om förväntningar och inställning.

Jag tor också att jag var lite nertränad igår.