fredag 19 oktober 2012

Tips från RW´s coach LG Skoog

Diskussionen i kommentarsfältet i anslutning till det förra inlägget ledde till att jag frågade Runner´s Worlds coach LG Skoog hur han ser på intervallträningen.

LG Skoogs svar kom fort och löd:

"Kul blogg och bra diskussioner. Jag tror för det första att man inte ska krångla till det för mycket. Men den principen jag använde när jag sprang milen under 30 är samma grundprincip som jag använt med löpare som vill göra sub 35-40-45-50.
  1. Man bör lära sig jobba i den tänkta tävlingsfarten och hitta rätt löpteknik/steg.
  2. Jag tror på vissa pass i överfart för att uppleva tävlingsfarten överkomlig. (titta på många maratonlöpare som kommer från 10000 m på 27 min och öppnar en mara på 30 min. Dom upplever det "behagligt")
  3. Jag tror på många intervaller i lite lugnare fart, med kort vila.
  4. Jag tror på färre intervaller i högre fart med längre vila
  5. Jag tror på testlopp på kanske 4-5 km inför milen.
  6. Jag tror på tröskelfart och långpass.
Variation men behåll glädjen och framförallt, spring!
LG"

Jag anser att LG Skoogs tips är väl värda att tänka på vid kommande träningsplanering, och jag uppskattar verkligen att LG Skoog tog sig tid och delade med sig av sin syn på intervallträningen. Om ni vill, och har lust, så besök gärna LG Skoogs egna blogg och tacka honom. Jag har gjort det.

Jag har också hunnit med att träna idag. Det blev ett längre distanspass över 16.6 kilometer i 4:40-fart.

7 kommentarer:

anneliten sa...

Å vad jag längtar till något annat än 30-minuters lufsspring när jag läser detta!

Lennart sa...

Annlie - Jag förstår dig! Hoppas att du snart kan ägna dig åt lite fartträning.

Mathias sa...

Perfekt inlägg Lennart. Så här års är det ju många som tittar på träningsplaneringen inför nästa år.

MagnusN sa...

Jo det svårt att säga emot honom där, låter vettig. Det svåra med träning är ju dock hur man ska sätta ihop alla dessa pass under en säsong för att få bra utdelning.

Lennart sa...

Mathias - Jag tänkte faktiskt lika dant som du :-). Jag kommer titta tillbaka lite på LGs kommentar framöver.

LGs punkt 1 var syftet med mitt pass i onsdags som startade hela den här intervalldiskussionen :-).

Magnus - Ja, så är det, men om man kör två kvalitetspass i veckan kanske man kan få ihop det mesta :-), dock inte allt men tillräckligt.... :-).

RosaMilton sa...

Bra tips!

Lennart sa...

RosaMilton - Visst var de :-)!