tisdag 16 oktober 2012

Åttor

För tillfället är det mycket åttor omkring mig. Mitt personliga rekord på halvmaran är 88 minuter, och idag sprang jag ett distanspass över 8.8 kilometer i 4:50-fart.

När jag sprang Hässelbyloppet stod det 688 på min nummerlapp, och min målsättning var att springa på 38 minuter. Över 5 kilometer är min målsättning att springa på 18 minuter. Det är många åttor i nämnda siffror.

Det känns bra med åttor. Åttan är en symmetrisk, balanserad och ganska estetiskt snygg siffra. Jämför siffran åtta (8) med till exempel siffran fem (5). Siffran fem är inte alls lika symmetrisk och balanserad. Den är lite kantig, halv och obalanserad.

Det här kan vara en intressant iakttagelse, men jag tycker ändå att det här inlägget börjar spåra ur......

4 kommentarer:

Mathias sa...

Kör man i en 8 så går det ju inte att spåra ur :-)

Lennart sa...

Mathias - Nä, det har du rätt i :-).

Pär sa...

Läs Born on a blue day av Daniel Tammet och se en hel värld av siffrors betydelser öppna sig :)

Lennart sa...

Pär - Ok, jag kan inte lova att jag läser den, men jag ska googla lite... :-).