fredag 26 oktober 2012

Det var höst, och det var vackert

Språket utvecklas hela tiden. Ord ändrar betydelse, och ord försvinner från vårt språkbruk. Lika ofta som ord försvinner hittar vi på nya ord. Den senaste tiden har jag märkt att många kallar ett vanligt distanspass för ett "mellanmjölkspass”, och fredagsträningen kallas ofta för ”fredagsmys”.

När det gäller att beskriva sin träning är "mellanmjölkspass" och "fredagsmys" två ord jag inte gillar. Idag är det fredag, och idag sprang jag en distanslöpning över 12 kilometer i 4:26-fart. Många hade nog benämnt det som ett ”mellanmjölkspass” eller som ”fredagsmys”, men det gör inte jag. Jag tycker det låter töntigt, och lite obehagligt.

Fredagsmys låter som någon ”mysfarbror” som försöker springa omkring och vara mysig vars avsikter man inte har en aning om, och ”mellanmjölkspass” låter bara kallt och äckligt. Mitt pass hade ingenting med fredagsmys eller mellanmjölk att göra.

Mitt pass sprang jag över Gärdet. Jag sprang över en bädd av gula löv längs med Djurgårdskanalen. Det var kallt och friskt samtidigt som solen sken från en klarblå himmel. Jag sprang runt Djurgårdsbrunnsviken där höstens alla färger avspeglade sig i det blåa vattnet. Det var höst, och det var vackert. Så beskriver jag mitt pass.

7 kommentarer:

Mattias sa...

En reflektion kring detta med att kalla distanspass för " mellanmjölkspass" eller andra nedsättande attribut. Jag förstår inte riktigt vad folk menar med detta. Distanspassen är ju grundbulten i träningen, själva fundamentet för den övriga träningen man ska bedriva. Att inte prioritera distanspassen i träningen vore ungefär som att fuska med grunden när man bygger ett hus, på lite längre sikt blir det inget bra... Tittar man på hur eliten tränar så utgör distanspassen en betydande del av deras träning. Jag är på inget sätt elitlöpare, men också min träning består till största delen av ren distansträning och jag ser ingen liknelse med mellanmjölk eller fredagsmys i detta. Så jag är helt på din sida i detta Lennart, keep up the good work!

MagnusN sa...

Fredagsmys förknippar i alla fall jag mer med ett icke försumbart intag av snabba kolhydrater och andra "onyttigheter" framför TV:n på fredagskvällen..vilket just nu passar bra eftersom jag kör långpass på lördagarna :)

Håller annars med Mattias om vikten av distanspass.

Lennart sa...

Mattias - Bra synpunkt! Kan bara hålla med om vikten av distanspass. Annars kom jag på ett annat ord jag har lite svårt för och det är ordet "mysjogg". Hua mig, rysning... :-).

Magnus - Ja, jag förknippar också det med att sitta framför TVn eller på annat sätt umgås med familjen en fredagkväll. Det här med att förknippa ordet "mys" med träning känns lite sådär :-).

Som jag skrev till Mattias ovan om ordet "mysjogg". Vad är det för "mysiga" människor som "mysjoggar". Vad är det :-)?

Unknown sa...

Det är ofta vackert att springa på hösten och luften är klar och frisk. Synd att det blivit vinter så snabbt...

Apropå nya ord, jag tror jag uppfann ordet "tidtabells-TV" idag, vi får se om det hamnar i SAOL :-)

Staffan sa...

Meningen med distanspass är ju att de ska vara riktigt lugna pass för ren volym men många, inkl jag, springer dem för fort men ändå inte speciellt fort men tillräckligt fort för att det ska vara ansträngande npg, ett slags ingemansland mellan snabbt och långsamt och där tycker jag not att "mellanmjölk"är en ganska bra beskrivning!

Lennart sa...

Staffan - Ja, jag förstår varför ordet "mellanmjölkspass" används. Jonas Gardell med sitt uttryck "i mellanmjölkens land" har nog också ett finger med i leken :-).

Jag tycker att den som kom på ordet "mellanmjölkpasss" i anslutning till ett träningspass var kreativ och fyndig, men när fler och fler börjar använda ordet kändes det ganska snabbt urlakat, och idag tycker jag att det känns lite tråkigt att använda ordet :-).

Lennart sa...

Henrik - åller med dig om hösten :-). Vi får hoppas att ordet "tidtabells-TV" rotar sig och kommer in i SAOL :-).

Bra att du påminde om Skavlan :-). Det var hos dig jag läste det först :-).