onsdag 3 oktober 2012

Jag klarade det!

"Det här går aldrig. Jag måste planera om", tänker jag när jag avslutar den femte intervallen. Jag är så trött att jag nästan sätter mig ner, men jag håller mig på benen, och börjar gå omkring. Jag funderar på hur jag ska göra. Ska jag förlänga vilan och försöka springa de tre sista intervallerna i samma fart som tidigare, eller ska jag behålla längden på vilan och springa de tre sista intervallerna lite långsammare?

Jag är nere på Vallentuna IP och springer tusingar. I normala fall springer jag åtta tusingar i 3:45-fart med 120 sekunders gåvila, men det har jag inte gjort idag. Idag har jag sprungit de fem första tusingarna på 3:46 - 3:46 - 3:46 - 3:45 - 3:48 med 90 sekunders vila istället för 120 sekunder, det är därför jag är så trött.

Sekunderna tickar på. Det blir bara mindre och mindre kvar av den femte vilan. Sekunderna tickar oroväckande fort. 40-sekunder in på vilan börjar jag andas djupa andetag. 60-sekunder in på vilan börjar jag känna att syret kommer tillbaka i musklerna. 70-sekunder in på vilan kommer tanken att jag kanske ska försöka springa en tusing till i 3:45-fart. 80-sekunder in på vilan börjar benen automatiskt röra sig mot startlinjen. 85-sekunder in på vilan ställer jag mig i startposition, trots att huvudet säger att jag borde vila lite till. Efter 90-sekunder startar jag klockan och drar iväg.

När jag avslutar den sjätte intervallen stannar klockan på 3:45. Det trodde jag aldrig när jag startade intervallen. Jag trodde ännu mindre att jag här endast skulle vila 90-sekunder och springa den sjunde intervallen på 3:46, men det gjorde jag. Det är till och med så att jag efter den sjunde intervallen endast vilade 90-sekunder innan jag sprang den åttånde intervallen på 3:47.

Jag väldigt nöjd med att jag höll ihop det här passet, och summerat blev det 8*1000 meter på tiderna 3:46 - 3:46 - 3:46 - 3:45 - 3:48 - 3:45 - 3:46 - 3:47 med 90 sekunders vila.

12 kommentarer:

Håkan sa...

Otroligt bra kämpat! Vilka jämna intervaller! Det kommer att gå bra på hässelbyloppet om det fortsätter så här

Lennart sa...

Tack Håkan!
Jag är väldigt nöjd och lite överraskad. Jag ska ta med mig dagens pass till Hässelbyloppet. Jag kan mer än vad jag tror.. :-).

hokke sa...

Ännu en bragd på ett intervallpass :)
Jag har själv tänkt köra 7 x 1000m @3:48 med bara 60 sekunders vila imorgon, men med tanke på att din kapacitet är betydligt större än min blir jag nästan rädd när jag läser din beskrivning och funderar starkt på att tänka om...

Lennart sa...

Hokke - Tack! 7*1000@3:48, P60` låter som ett tufft pass.

Jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Antingen säger jag "prova, kör för allt vad du är värd", men jag borde kanske säga "spring den första tusingen i 4:00-fart för att sedan öka tempot på varje tusing, dvs prova dig fram".

Du kanske kan fundera på ovanstående. Hur du än gör så önskar jag dig lycka till och tala om hur det gick :-).

Thomas Fortell sa...

Wow - vilket pannben du har - Imponerad. Visar att man klarar av mer än man tror - det gäller bara att förtränga tröttheten och smärtan - den går över ....

Unknown sa...

Bra kämpat! Känner igen känslan - körde sega intervaller igår jag också. Det är dessa passen som ger resultat!

hokke sa...

Rapport från 7 x 1000 @3:48 P60': Det gick bra även om det var jobbigt. Snabbaste på 3:46, långsammaste på 3:49. Två vilor blev runt 70 sekunder eftersom min telefon krånglade, men de flesta stannade vid 60. Mycket nöjd.

Lennart sa...

Thomas - Tack! Visst är det så. Det gäller att bita ihop!

Johan - Tack! Precis, vi får tillbaka de här passen senare. Det är nu vi blir bättre :-).

Hokke - Grymt bra jobbat! Vilken kapacitet du har skaffat dig. Det vore väldigt konstigt om du inte sprang sub40 på Hässelbyloppet, du skulle springa där, eller? Det är bara sjukdom som kan stoppa dig :-).

anneliten sa...

Sanslöst bra gjort! Det är efter sådana insatser man känner sig nöjd med sig själv - att något slags undermedvetet djävlar-anama kan segra liksom.

Lennart sa...

Anneli - Precis! Det var något undermdvetet jä-lar anama :-).

Mattias sa...

Sub 39 är inom räckhåll. En bra dag tror jag att du har kapacitet att ligga på låga 38. Ett rimligt mål för dig på Hässelby skulle kunna vara 3.50/km. Vad tror du?

Lennart sa...

Mattias - Oj, vad jag hoppas att du har rätt :-). 3:50 min/km skulle vara fint. Jag tror också att jag har en möjlighet att klara 3:50-fart, men jag vågar inte riktigt hoppas på det.

Vi får se. En bra dag kanske det skulle fungera :-).