måndag 13 juni 2011

Träningen inför Stockholm Triathlon pågår

Idag genomförde jag ett pass simning på 2*1000 meter. Det hela börjar kännas ganska bra och när jag summerar den träning jag genomfört efter Stockholm marathon så har jag:
  • Cyklat ca 13 mil i en snittfart av ca 28 km/h, fördelat på 4 träningspass
  • Löptränat ca 54 km i en snittfart av 4:45 min/km, fördelat på 5 träningspass
  • Simmat ca 5 km, fördelat på 3 träningspass
Jag känner mig ganska nöjd med fördelningen mellan de olika grenarna men, jag funderar dock på hur jag ska "gå vidare".
  • Inom löpningen känner jag att uthålligheten finns så förhoppningen är att i närtid kunna genomföra ett par träningspass med lite fart (förutsatt att skadorna håller sig borta). Planen är att genomföra ett pass långa intervaller och ett längre tröskelpass.
  • Inom cyklingen tror jag inte att jag kommer att genomföra några kvalitetspass. Förmodligen fortsätter jag med att cykla min "vanliga" runda på ca 4.5 mil med målet att genomföra rundan på en snittfart över 30 km/h. Jag tror att jag klarar det utan kvalitetsträning.
  • Inom simningen funderar jag på att i fortsättningen blanda fart med uthållighet. Nästa pass skulle till exempel kunna bli 1*1000 meter + 5*100 meter i lite högre fart. Beroende på hur det känns efter avslutat pass kanske jag kompletterar med till exempel 250 meter i lugn fart.
Jag känner mig nöjd och jag hoppas verkligen att skadorna håller sig borta nu när jag intensifierar löpträningen med intervaller och tröskelpass.

9 kommentarer:

Mathias sa...

Intressant att läsa om Triathlon träning. Ett nytt perspektiv. När jag simmade körde vi mixade pass. Insimning , serier 10x200 tex, arm/ben, serie tex 10x50, nersimning. Men inom Triathlon träning är det väl också viktigt att inte överträna.

Anonym sa...

Måste fråga vad du har för cykel? Jag har svårt att komma över 30 km/h och hoppas och tror att det mest beror på cykeln :-D

Robban sa...

Härligt... Du ser ut att bli farlig på Sthlm Triathlon....

Lennart sa...

Hej Mathias!
Jag tycker nästan att du borde prova Triathlon. Det verkar locka lite :-)

Eftersom träningen varieras mer nu så känner jag mig inte lika orolig för överträning nu, som när jag bara tränade löpning.

Ska dock bli kul att fokusera mer på löpningen sen :-). Den är lite roligare :-).

MVH

Hej Tröttibenen!
Det beror säkert på cykeln :-).

Jag cyklar på en racer (Merida race lite). Racer är mycket lättare att hålla fart på än tex MTB. Det är väldigt stor skillnad :-).

MVH

Hej Robert!
Tror inte att jag har en chans mot dig. Du får komma hit på besök så kan vi köra ett brickpass. 4.5 mil cykel + 5 km löpning. Vad säger du om det?

MVH

Anonym sa...

Triathlon låter skoj men jag väntar några år eller tills löpningen inte lockar lika mycket. Rent teoretiskt borde cykling till/från jobbet (ca 20 km enkel resa) ett par dagar i veckan, något längre pass varannan helg och simning 1-2 kvällar i veckan "räcka" för att greja åtminstone en kortare version av triathlon.

Tror inte det finns någon risk för skada nu, du har ju varit klok och tagit det lugnt efter maran.

Lennart sa...

Hej Hempa!
Ja, du. Visst har jag varit klok men vet inte om jag klarade mig från skador. Det är därför det inte händer någonting på intervallfronten just nu.....

MVH

Robban sa...

Ja, det vore kul om vi fick till ett pass under sommaren... får väl försöka köra lite hårt på cyklingen i så fall så att du är lite mör inför löpningen för att jag skall kunna hänga med :-)... Vi hörs av...

Lennart sa...

Hej Robert!
Så gör vi! Kör du en racer?

MVH

Robban sa...

Får hoppas vi får till nåt under sommaren...
Kör en gammal Basso.... (racer)... Till jobbet kör jag MTB.... lite jobbigare :-)