lördag 11 juni 2011

Jag väntar på att få pressa kroppen

Jag väntar på att det ska bli lite svalare ute. Klockan är 17.00 och jag vill egentligen ut och springa men det är för varmt. Tiden går. Klockan är 18.00 och termometern visar fortfarande 27 grader. Klockan 19.00 har temperaturen sjunkit till ca 25 grader. Jag väntar lite till. Klockan 19.30 orkar jag inte vänta längre och byter om till träningskläder. Det är fortfarande varmt, 24.8 grader, och träningspasset kommer förmodligen att bli tungt. Det är jag inställd på.....

Passet jag tänker genomföra består egentligen av 3 delar. Först en uppjogg i 5-fart på 3.3 km till Täby IP för att sedan springa 10 km i terrängspår i 4:30-fart. Sista delen är en nerjogg på 3.3 km i 5-fart hem från Täby IP.

Första delen går bra. 5-fart är inget problem men det är varmt, svetten dryper redan när jag kommer fram till Täby IP. Det hela är som förväntat. Väl framme vid starten av terrängspåret trycker jag en mellantid och ökar farten. Först ska en brant backe på ca 300 meter forceras. Det hela känns bra men det är varmt. De branta backarna i terrängspåret gör hela tiden att pulsen höjs. För att snitta 10 km i 4:30-fart måste alla de flacka partierna springas i en fart mellan 4:20--4:25 min/km. Det kanske inte låter så farligt men samtidigt som den farten skall hållas, skall mjölksyran som producerats i backarna, och som ansamlats i benen, transporteras bort. Helst ska pulsen gått ner och benen vara pigga igen när nästa backe börjar.

Vid 5 km känner jag att kroppen måste jobba ordentligt i värmen för att hålla farten. Vatten har jag inte med mig och svetten rinner ner över hela ansiktet. De sista kilometerna är tunga och sluttiden på milen blir 45:53 vilket ger ca 4:35-fart i snitt. Känner mig riktigt trött, men det var jag inställd på. Så här är det på sommaren och det hör till.

När jag joggar hem känner jag mig mycket nöjd med passet. Terrängspåret är tungt och jag har fått jobba ordentligt. Kroppen känns bra och inga skador gör sig påminda. Det hittills tuffaste passet efter maran är avklarat. 4:35-fart är inte inte heller rättvisande om man jämför med bana eller asfalt, för terrängspåret är tungt och idag var det dessutom varmt. De sista 3.3 km hem från Täby IP går inte i 5-fart, de går långsammare. Kände ingen anledning att pressa kroppen mer.

Summerat blir passet 16.6 km i en snittfart av 4:54 min/km.

5 kommentarer:

Mathias sa...

Bra jobbat Lennart. Jag känner till utmaningarna i spåret du sprang idag och det är inte en lätt runda. Dessutom i det här vädret.

Olov sa...

Härligt att springa lite fortare.

Lennart sa...

Hej Mathias!
Först så Grattis till perset :-). Riktigt bra gjort i värmen.

Som vi sa tidigare... Jag gillar spåret just för att det är lite tuffare.

Sist så var det faktiskt igår jag genomförde passet jag beskrev i inlägget men jag har inte fått tid att skriva om det förren idag.

MVH

Hej Olov!
Ja, och nu är jag sugen på att springa ännu fortare. Nästa vecka blir det intervaller :-).

MVH

Johan Renström sa...

Du verkar ha återhämtat dig bra från maran:) Jag tycker också det börjar kännas bättre, men inte så bra.

Lennart sa...

Hej Johan!
Kroppen har känts bra länge nu men av erfarenhet vet jag att kroppen fortfarande kan gå sönder ;-). Min kan det i alla fall :-).

Hoppas du är 100%ig snart :-).

MVH