söndag 5 juni 2011

Löpning vs Cykling

Idag genomförde jag mitt andra "riktiga" träningspass på cykel. Det blev ca 4.5 mil i en snittfart av 28.5 km/h. Jag måste säga att det inte var så farligt att cykla 4.5 mil i den farten. Visst var låren stumma ibland, framförallt när det var uppförsbacke och motvind men, jag svettades knappt. Jag upplevde inte heller att hjärtat fick jobba lika mycket idag som när jag, till exempel, springer ett vanligt distanspass på 12 km i 4:40-fart. Efter dagens cykelpass känns det lite som "jaha, var det inte värre". Jag provade också att springa lite (bara 100 m) direkt efter cyklingen och jag kan lova att det kommer att bli intressant när det senare är dags för brickpass.

Som den inbitne löparen jag är så måste jag säga att cykling inte riktigt "tar lika mycket". Jag svettas inte lika mycket och det är svårt att komma upp i puls på samma sätt som i löpning. Som träningsform måste löpningen vara helt överlägsen. Dock måste jag säga att även cyklingen har sin tjusning. Det var riktigt härligt att glida med vinden i ryggen i ca 35-40 km/h igenom det vackra svenska kulturlandskapet med blommande sommarängar, sjöar inbäddade i grönska, runstenar, trädgårdar med blommande syrener som hängde ut över vägen, etc, etc. Under dagens cykelpass tänkte jag flera gånger på hur lyckligt lottad jag är som bor där jag bor, och som kan hålla på med det jag håller på med.

För er som bor i Vallentuna och har lite lokalkännedom kan jag säga att dagens runda gick på vägen förbi Vallentuna IP mot Lindholmen. Den vägen fortsatte jag mot Kårsta men, när jag kom upp till Ekskogen tog jag av och cyklade igenom Ekskogen. När jag kom fram till vägen som går mot Vada och Karby tog jag till höger och följde den vägen till jag kom fram till väg 268 (i Karby). Sen följde jag väg 268 förbi Angarn och Angarnsjöängen till Vallentuna. Måste säga att det var en kanonrunda! Har ni en cykel och vill träna alternativt så prova den rundan. Det är otroligt vackert!

7 kommentarer:

Staffan sa...

Jag har också märkt samma sak, dvs att pulsen inte går upp lika högt vid cykling som vid löpning trots en upplevd hög ansträngning, vet inte om det har att göra med att det är färre stora muskelgrupper som arbetar när man cyklar jämfört med när man springer?

Jag tror minsann det håller på att bli en triathlet av dig Lennart - brickpass... ;-)

Mathias sa...

Låter som en bra runda om man bor i Vallentuna :-). För närvarande är det min fru som är cyklisten här i familjen. Hon brukar ta två varv runt sjön istället. Vi pratar om att köra Stockholm Triathlon som staffet. Ska kolla om det är möjligt att jag kör två sträckor dvs, simmar och springer.

Henrik sa...

Som nybliven cyklist (triatlist i drömmarna än så länge) så känner jag igen mig. Men efter att ha brottats med motvindsgorillan under ett tvåtimmarspass i hård vind vet jag att jag kan bli riktigt trött på cykeln också...:-)

Lennart sa...

Hej Staffan!
Nej, det håller inte på att bli någon triathlet av mig :-). jag kommer att hålla mig till löpning även efter Stockholm Triathlon :-).

MVH

Hej Mathias!
Prova den rundan jag beskrev men då är det bäst med landsvägsracer :-).

Staffett finns på Stockholm Triathlon men jag tror att man måste ha en deltagare på alla tre sträckorna. Som gamal simmare kanske du ta simning och löpning så tar din fru cykel :-)? Vet inte om det går men ni kanske kan undersöka det.

MVH

Hej Henrik!
Motvinden kan säkert vara jobbig. har inte fått uppleva "riktigt" motvind ännu, bara "lite" motvind :-).

En fråga slog mig när ja gläste din kommentar. När är man "Triatlist"? Det måste vara när man tränar för att genomföra just ett eller flera Triathlon. Jag menar..... Jag kallar mig inte för "Triatlist" utan jag kallar mig för löpare. Dock en löpare som ska göra ett Triathlon :-).

När blir du Triatlist? Tänkte mest på när "drömmen" blir verkligehet :-).

MVH

Henrik sa...

Bra fråga!:-) Kanske när man tränar för sitt andra triathlon? Eller när man köpt sin första racercykel och sin första våtdräkt?

Förresten, när blir man löpare?:-)

Lennart sa...

Hej Henrik!
Det finns en rolig tråd på www.jogg som tar upp frågan om när du är en löpare.

Om du inte rredan har läst den så läs den! Den är riktigt bra.

Annars... ingen aning om när man kan kalla sig för triathlet .-).

MVH

Anonym sa...

Nej med den snittfarten lär du inte bli lika trött men lägg dig över 30km/h så kommer du nog flåsa fint. :D