söndag 19 juni 2011

Långa intervaller

Idag var det äntligen dags för det första intervallpasset efter maran. Senast jag sprang fort var på Arenamilen den 11 maj, och det var ett tag sen. Vaknade på morgonen och såg att regnet hängde i luften, men det gjorde ingenting för idag skulle det bli intervaller. När jag senare kom ner till Vallentuna IP började regnet att strila ner. Det luktade regn, det luktade sommar och det luktade hårdträning. Kort sagt, det luktade löpning. Härlig känsla.

Planen för dagen var att genomföra det Varierade intervallpasset jag tidigare har skrivit om här. Farten i passet var planerat till 4:30-fart på de långsammare varven och 3:50-fart på de snabbare varven, med undantaget att den första intervallen skulle gå lite långsammare. Den första intervallen skulle gå i 4:40-fart respektive 4:00-fart. Så blev det inte.

Det blev 4:30-fart respektive 3:50-fart direkt. Det bara blev så. Jag skyller på att fartkänslan var lite "ringrostig". Dock hade jag innan passet räknat ut alla tider och farter, och skrivit upp dessa på en liten lapp som hade jag hade memorerat. Jag lyckades ändå blanda ihop saker.

Det är bra att lära sig tiderna innan ett intervallpass på bana
Passet löpte (ett väl valt ord) på fint i regnet och när jag var klar hade jag avverkat 3 stycken 2 400 meters intervaller på tiderna 9:55 (4:08-fart), 10:10 (4:14-fart), 10;07 (4:13-fart). Jag hade kunnat kapa tiderna lite till, men jag ville inte överbelasta kroppen.

Det Varierade intervallpasset var ett bra pass. Jag hade en skön känsla genom hela passet och första intervallen kändes väldigt lätt. Den andra intervallen kändes lite tyngre och på den tredje intervallen reflekterade jag över att återhämtning i 4:30-fart var tufft. Det kanske inte var ett riktigt mördarpass, men ett mycket bra tävlingsförberedande pass. Likheten med tävling är att jag ibland går på lite hårt under en tävling och kanske måste ta det lite lugnare och återhämta mig, samtidigt som jag springer så fort jag kan. Jag tycker det var ett bra pass som är värt att prova.

10 kommentarer:

Anonym sa...

VIP låter tufft och det gav ju ett riktigt bra kvalitetspass. Håller med om regnet, luften blir skön att andas och efteråt är vinnarkänslan stark.

Ingmarie sa...

Är full av beundran att du klarade kuta på bana i dag!
Snyggt!
Jag ska köra 400-ingar på midsommardagen om du är sugen. :-)

Olov sa...

Kul att höra din version av VIP-passet. Visst är det svårt att hålla farten.
Planeras det något mer mördarpass?

Lennart sa...

Hej Hempa!
Sista intervallen var ganska tuff. Nästa gång kanske jag provar Djävulsstegen som jag tror att du hade provat :-).

MVH

Tack Ingmarie!
Midsommardagen är lite svår för mig. Synd, ett par dagar senare hade passat bättre.

Jag springer gärna ett pass med dig vid annat tillfälle :-).

Hej Olov!
Ja, vi fick rätt likvärdiga erfarenheter. 40 sek i diff mellan snabba varv och långsamma varv var ganska lagom för mig.

Passet som jag tror hette Djävulsstegen i RW är något jag funderar på. Ska titta lite ikväll och se vad jag kan hitta :-).

MVH

Ingmarie sa...

Det blir fler tillfällen! Coachen har ordinerat en himla massa 400-ingar...;)

Mathias sa...

Aj, aj, nu blir jag sugen på att köra det planerade intervallpasset den här veckan ändå... Ser riktigt roligt :-) ut.

Lennart sa...

Hej Ingmarie!
Visst blir det fler tillfällen. jag är lite nyfiken bara...... Hur fort vill coachen att 400ingarna ska gå? 3000 m fart?

MVH

Hej Mathias!
Gå ut och kör när vaden känns bra :-). Jag tror att det är ganska lätt att få plats på IP nu när nästan all verksamhet har stannat av över sommaren :-). Du har nog otur om IP är upptaget när du kommer dit :-).

MVH

Ingmarie sa...

Fort? Ääähum... Det är nog bara att gasa och se hur länge det håller. ;-)

anneliten sa...

Oj, jag skulle aldrig kunna hålla reda på farten så där. Imponerande. Och imponerande fort.

Lennart sa...

Hej Ingmarie!
Det är det som är så bra med dig! Du verkar inte titta på klockan så mycket men fort går det :-).

MVH

Tack Annelie!
På bana är det inte så svårt. Jag stämmer av mot hundrametersmarkeringarna hela tiden :-).

MVH