torsdag 2 juni 2011

Beslutsångest

Idag har jag haft beslutsångest. Bakgrunden till det är att jag tittade på Boston Marathons hemsida och såg att kvalgränsen för män, 40-45 år, är 3:20:59. Den tiden klarade jag i lördags med 25 sekunders marginal. Jag har med andra ord kvalificerat mig för Boston Marathon utan att jag kände till det, för fram till idag, trodde jag att kvalgränsen var 3:15:59.

Boston Marathon skulle jag väldigt gärna springa men, problemet är att jag avser att springa London Marathon som går ungefär samtidigt. Det är bara någon vecka mellan. Var jag för snabb med att förhandsanmäla mig till London Marathon?

Nu är det så att jag inte har betalat anmälningsavgiften till London Marathon ännu men, betalningen kommer att ske imorgon när det är vanlig vardag igen. Tänkte att om jag struntar i betalningen så makuleras förhandsanmälan till London Marathon och då kan jag registrera mig till Boston Marathon.

Det är också lite jobbigare att åka till Boston. Det tar längre tid, kostar mer pengar, etc, etc. Vill jag verkligen byta bort London Marathon mot Boston Marathon? London Marathon är också stort. Jag kom till slut fram till att jag låter det vara som det är. Jag springer London Marathon 2012 och tar Boston Marathon senare.

Kvalgränserna för Boston Marathon blir också svårare nästa år men, jag får helt enkelt hoppas på att jag kan fortsätta hålla en relativt hög nivå på min löpning så att jag klarar kvälgränserna även i framtiden.

Jag har också tränat lite. Igår blev det en lugn jogg på 5 km i 4:49-fart och idag blev det 29.2 km cykling i en snittfart på 28.5 km/h.

10 kommentarer:

Staffan sa...

Det vore roligt om ni någon gång blev några bloggare som åkte och sprang ett lopp utomlands ihop! Att ta med familjen när man ska springa ett stort lopp tror jag inte blir så kul för någon eftersom man själv bara är fokuserad på loppet och allt runt det.

Staffan sa...

äsch stavfel menade att det vore roligt om Vi någon gång blev några stycken som åkte och sprang ihop!

Lennart sa...

Hej Staffan!
Jag höll på att "fixa" med inlägget när din kommentar kom. Såg själv lite fel och var inte riktigt nöjd.

Självklart skulle det vara väldigt roligt att åka iväg flera stycken. Det skulle vara helkul :-).

Bra idé Stafan!

MVH

bloggen.fi/maratonaren sa...

Boston i all ära, men jag tror nog London blir riktigt bra. Som du skriver, du kan ta Boston senare och det kan vara en bra morot. Drömmer själv om Berlin, Paris, London, Rom, Florens, etc. Men siktar nog först på Stockholm ännu en gång eftersom jag tyckte arrangemanget löpte så bra.

Ingmarie sa...

Jag hade valt Boston! Hur många chanser i livet får man liksom... :-)Lopp i USA är dessutom en upplevelse i sig!

Lennart sa...

Hej Ingmarie!
jag misstänkte att du skulle kommentara precis som du gjorde :-).

Jag tänkte precis som dig men jag hoppas på att kunna kvalificera mig igen. Jag spelar kanske lite högt.... :-)

MVH

Anonym sa...

Tycker precis som Staffan att det vore grymt skoj att köra en bloggresa utomlands till något stort och häftigt lopp.

Boston eller London är frågan alltså. Du lär inte bli besviken hur du än väljer, du kan alltså inte välja fel.

Lennart sa...

Hej Hempa!
Det blev London. Då kan vi ta Boston tillsammans... :-).

MVH

Anonym sa...

Boston 2013 blir fint det :-)

Lennart sa...

OK!
Ska bara fixa den nya kvaltiden som är 3:15:00 för mig :-) och vet du..... jag tror att jag fixar det fram till dess :-). Jag "spelar kanske lite högt" :-).

Hmm, vet inte om du kan räkna årets resultat på SM men för att kvalificera dig tror jag att du också måste springa en mara under 3:10:00 (om du är under 40 år) nästa år. New York 2012 ligger lite sent. Jag tror att resultatet måste vara på våren/sommaren 2012.

Hmmm, sånt här vet Morgan bäst. Det är bäst att fråga honom.

MVH