onsdag 15 juni 2011

Osäker diagnos

I lördags var jag med en grupp på Bosön. Syftet med besöket på Bosön var inte att träna. Dock var det lite svårt att stå emot när vi såg löparbanorna och började prata om hur fort vi kunde springa en tvåhundring.

Vi i gruppen (inklusive jag) var helt enkelt tvungna att prova, så relativt ouppvärmt drog jag av en tvåhundring och fick tiden 30.5 sekunder. Jag var nöjd med resultatet och på grund av risken för skador vågade jag inte prova igen. Det hela kändes bra resten av dagen och kvällen, men när jag vaknade på söndagsmorgonen kände jag av någonting på baksidan av vänster lår.

Det hela kändes inte så farligt och när jag senare under söndagen provade att springa lite lätt var det inte värre än att jag tillslut hade sprungit 12 km. Nu är det så att det fortfarande känns på baksidan av vänster lår och jag funderar på om det kan vara en lättare bristning som uppstod under lördagens tvåhundring eller om det kan vara en sen träningsvärk från ett ganska tufft terrängpass i fredagskväll.

Det som talar mot en bristning är att det kändes bra under tvåhundringen och efter tvåhundringen. En bristning borde jag ha känt av direkt. Det som talar för en bristning är att det känns "mest" som en bristning. Men varför började jag känna av den dagen efter? Det som talar mot träningsvärk är att det dröjde ca 36 timmar innan jag började känna av någonting och träningsvärk brukar komma snabbare. Dock är det inte omöjligt att det kan vara träningsvärk. Tro det eller ej, men det är faktiskt lite svårt att känna skillnad.

Nu är det inte så farligt och jag räknar med att kunna springa en lättare runda imorgon men jag vågar inte prova intervaller innan det känns helt bra.

5 kommentarer:

Morgan sa...

Jag brukar tycka att träningsvärk känns mest efter ungefär 36 timmar. I så fall får vi hoppas att känslan avtar och försvinner ganska omgående.

Anonym sa...

Aha, då förstår jag varför du skrev nåt i stil med att frågan var om du verkligen hade klarat dig undan skador. Maxa en 200-ing är kul, men klokt? :-)

En rejäl bristning hade känts direkt. En mindre kanske du åkt på, men mtp hur du känner dig lär det snabbt gå över. Hoppas och tror jag!

Mathias sa...

Jag tror också att det går över. Det du känner kanske kan jämföras med gammal hederlig brännbollsträningsvärk kanske?! Läste precis din kommentar till ditt förra inlägg om att du inte kör intervaller just nu...:-)

Ingmarie sa...

Som hempa skrev; kul men kanske oklokt. ;-)
jag kör intervaller på lördag om du är sugen. :-)

Har kollat på Runrundans sida och om jag fattat det rätt så är där bara ½marathon? Stämmer det?

Lennart sa...

Hej Morgan!
Jag hoppas att du har rätt :-). Det känns inte så farligt men det är alltid lite oroande.

MVH

Hej Hempa!
Ja, det kanske inte var så smart men jag chansade lite. Lite kul måste vi ha också :-).

Jag skrev ett inlägg om "klok" ocan :-).

MVH

Hej Mathias!
Inga intervaller just nu men kanske på söndag förmiddag på IP :-).

Vi får se hur det känns.

MVH

Hej Ingmarie!
Ja, lite "oklokt" kanske det var :-).

Runrundan är en halvmara, inget 10 km lopp finns.

Själv satsar jag på att köra intervaller på söndag förmiddag. jag måste tänka lite på låret (vad det nu kan vara).

MVH