torsdag 16 juni 2011

Den kloke kan inte vara riktigt klok

Idag var jag klok. Jag sprang en lättare jogg över 4 kilometer för att se om jag skulle känna av baksidan av låret och jag kände inte av någonting! Hoppas att det håller sig så nu.

Idag var jag klok, men uttrycket "är du inte riktigt klok" är ett välbekant uttryck som används lite titt som tätt. Vem är klok egentligen? Jag menar att gemene man tycker inte det är riktigt klokt att springa ett maraton.

42 kilometer löpning låter inte riktigt klokt, tycker den kloke. Va, har du sprungit maran 8 gånger, undrar den kloke. Ja, säger jag. Mmmm, säger den kloke och tittar lite konstigt.

Springer du intervaller också, undrar den kloke? Ja, det gör jag, och ibland tar jag i så mycket att det känns som om lungorna hänger på yttersta tungspetsen, svarar jag. Ja men, det verkar inte riktigt klokt, tycker den kloke.

Någon gång när jag har tränat backe har jag också tagit i så mycket att jag blev yr i huvudet, säger jag. Oj, det låter inte heller riktigt klokt, tycker den kloke.

Inför ett maraton springer jag långpass på upp till 35 kilometer säger jag. Varför gör du så här, jag förstår inte, säger den kloke? Ja, men nu räcker det, tänker jag. Du verkar inte vara riktigt klok och du verkar också vara en väldigt tråkig människa, tänker jag.

9 kommentarer:

bloggen.fi/maratonaren sa...

Tänk vad härligt att vi är så många som "inte är riktigt kloka". Man känner sig nästan normal.

Anonym sa...

Dessutom har man ju så mycket roligare om man inte är "klok" hela tiden!

Anonym sa...

För att använda en riktigt sliten klyscha: Allt är relativt...

Lennart sa...

Maratonaren - Precis, allt är normaltl.

Tröttibenen - Så rätt, det viktiga är att man har roligt.

Hempa - Precis, eller det ligger i betraktarens öga :-).

Anonym sa...

Haha!
Roligt inlägg för att man känner igen sig i situationen:-)

Mvh Micke C

Mathias sa...

Vem är den kloke?

Lennart sa...

Hej Micke - Välkommen hit och tack för visad uppskattning :-).

Hej Mathias - Han som inte är riktigt klok :-).

Robban sa...

Är imponerad av alla som inte är riktigt kloka... Ställer mig själv frågan om jag är riktigt klok i samma ögonblick startskottet går... varenda gång...

Lennart sa...

Hej Robert!
När vi satt på planet, på väg till NYCM, över atlanten såg jag glaciärerna på Grönland. Då undrade jag om inte "saker och ting hade gått lite över styr" :-). 25 000 kr för en mara......

Vi får se till att vårt brickpass blir av :-).

MVH