onsdag 22 juni 2011

Distanslöpning och simning

Det har varit lite mycket de senaste dagarna så jag har inte gett bloggen så mycket uppmärksamhet. En hel del annat har också fått ställas in, men det är som det är. Jag har dock inte ställt in ett enda träningspass och det är jag nöjd med.

I måndags genomförde jag ett simpass (1*1000 m + 5*100 m) och i tisdags var det egentligen vilodag, men jag sprang ändå en lätt distanslöpning. Den lätta distanslöpningen var egentligen ett träningspass förenat med nytta eftersom jag sprang till ICA-butiken och handlade ett par småsaker vilket gav totalt ca 5 km i 5:30-fart. Inte så mycket, men alltid något. Det kanske är som de säger. 95% av befolkningen klarar inte av de träningspasset. Det kanske är provocerande för somliga, men troligtvis ett faktum. Själv tycker jag att det är tragiskt. När blev det så?

Idag tränade jag lite hårdare. Idag sprang jag 19.7 km i 4:36-fart och det är jag relativt nöjd med.

5 kommentarer:

Ingmarie sa...

Smart! Kombinera nytta med nöje! Borde fler göra. :-)

Anonym sa...

Relativt nöjd med ;-). Hur många promille av Sveriges befolkning klarar av 19.7 i 4:36 fart, 1/2 promille?

Mathias sa...

Tänkte precis lägga in samma kommentar som trottibenen... 15 minuter för sent!
För egen del landar "tyvärr" då mitt snitt, hur jag än tränar, på just 5.30 tempo, åtminstone på distanspassen. Får ta med mig det där med 95%...

Anonym sa...

Sådärja, welcome back in business! :-)

Borde finnas några uppsatser i ämnet som avhandlar varför vi rör på oss mindre idag än för 50 år sedan. Det kan inte bara ha att göra med att vi är mer stressade, mindre vardagsmotion i arbete etc.

Lennart sa...

Hej Ingmarie!
Japp, transportlöpning kanske borde utvecklas lite.

MVH

Hej Tröttibenen!
Jag vet faktiskt inte. Hoppas att det är mer än 1 av 2000 men det kanske inte är det....

MVH

Hej Mathias!
Du hör definitivt till de 5% som klarar av 5 km i 5:30-fart. Du har ju ett milpers på 43-44 min :-).

MVH

Tack Hempa!
Back in business :-). Jag hoppas det och i helgen planerar jag att springa det där passet som du provade från RW. Djävulsstegen tror jag det hette. Det lät tufft :-).

Nej, jag vet inte vad det kan vara som gör att vi generellt är mer otränade idag. Det verkar vara två läger. Ett läger som tränar och ett läger som inte tränar.

Tror faktiskt att maten vi äter idag är sämre och gör oss överviktiga och då är det ännu jobbigare att börja träna.

MVH