fredag 17 juni 2011

Lätt distanslöpning

Idag testade jag baksidan av vänster lår igen. Testet bestod av 10 kilometer löpning i en fart mellan 5:00-5:30 min/km. Det hela gick bra och jag har nu förhoppningar om att, på söndag förmiddag, genomföra mitt efterlängtade Varierade IntervallPass på Vallentuna IP. På söndag blir det alltså VIP på VIP.

För er som inte kommer ihåg hur ett Varierat Intervallpass går till så förklarade jag det i ett tidigare inlägg så här: Varierat intervallpass betyder att jag först springer 400 meter i min tävlingsfart på maraton (ca 4:30-4:40 min/km) för att sedan, utan vila, springa 400 meter i min tävlingsfart på 5 km (ca 3:50-4:00 min/km). Jag fortsätter att växla mellan maratonfart och 5 km fart tills jag sprungit 2 400 meter (6 varv på bana). Detta upprepas 3 gånger med ca fyra minuters joggvila mellan varje intervall.

Nu håller vi tummarna för att kroppen håller ihop :-).

3 kommentarer:

Olov sa...

Kan verkligen rekommendera det passet. Fick till en riktigt härlig stund i dag med det passet.

Håller tummarna för att kroppen håller.

Anonym sa...

Härligt att låret höll! Du får lova att ta det lugnt på söndag.

Upplägget låter grymt, ännu nåt att pröva för undertecknad intervallnörd... :-)

Lennart sa...

Hej Olov!
Jag tittade på din blogg och tar tillmig några erfarenheter från hur du upplevde det :-).

Bra pass du fick till!

MVH

Hej Hempa!
Jag lovar att ta det lugnt. Första intervallen kommer att gå lite långsammare äen de tider jag angav bara för att säkerställa att det verkligen fungerar :-).

En rapport kommer i morgon :-).

MVH