onsdag 8 juni 2011

Feg eller klok?

Idag tänkte jag träna löpning. Tänkte genomföra ett pass på ca 15-16 km i 4:30-fart. Tänkte att det var ett tag sedan maran så det borde gå bra.

Läste också lite bloggar innan jag skulle ut och träna. Läste att en annan bloggare, som också hade sprungit maran, hade fått ont i foten, efter att igår genomfört ett kortare snabbare pass. Då började jag tänka lite till.

Tänkte att det får bli cykling idag istället. Tänkte att jag ändå kanske kan springa idag, lite kortare bara. Tänkte att 12 km i 4:40-fart som jag gjorde i måndags kanske är bättre. Tänkte tillbaka på förra året då jag tränade för hårt, för nära inpå maran, och skadade mig. Tänkte återigen att det får bli cykling idag. Tänkte lite på om det är fegt, eller om det är klokt att inte träna löpning idag?

Vet inte om det var fegt eller klokt att inte träna löpning idag. Jag kanske var försiktig och hade ett gott omdömme. Vad vet jag. Hur som helst blev det cykling idag, 4.5 mil i en fart av 29.33 km/h.

10 kommentarer:

Anonym sa...

Haha, värst vad du tänker Lennart :-)
Skämt åsido, varför ta onödiga risker när magkänslan säger stopp. Klokt beslut att du cyklade.

Har inte fått svar om enhörna ännu, hör av mig när jag vet vad som gäller.

Lennart sa...

Hej Hempa!
Tror du har rätt. Jag har åkt på saker förr så jag vill inte riskera något. Vissa kanske kan träna för fullt nu men andra inte. Känns lite som en chansnig.

Väntar också ed spänning :-) vad Enhörna säger.

MVH

Unknown sa...

Klok tycker jag ;)

/Den andra bloggaren

Daniel sa...

Har du inget att stressa för så det det bara lugnt med löpningen och gå på magkänslan.
Ser att du inte har lopp planerat förrän den 2/7 och det är ju ett tag dit ;)

Lennart sa...

Hej Liljeros!
Japp, det var du. Jag hoppas verkligen att det blir bättre snabbt. Håll oss uppdaterade.

Känner mig nästan lite dum men jag ville inte riskera något efter att jag läste ditt inlägg.

Jag hoppas verkligen att du är tillbaka snart.

MVH

Hej Daniel!
Precis, ingen stress och ta det lugnt.

Det enda jag behöver göra innan den 2/7 är några bra träningspass och tiden för det finns.

MVH

Mathias sa...

Klokt. Cykla dig i form till Runrundan....:-)

mikael sa...

Brukar titta in här då och då.
Tycker du gör rätt i att avstå. Fast jag vet hur svårt det kan vara att vila :)
Min vila efter maran blev naturlig med sjukdom. Så jag har inte behövt fundera så mycket. Skönt :)

Grattis till en riktigt bra tid på maran!

Anonym sa...

Svårt det här. Jag röstar nog som de flesta här på att det är klokt, bäst att följa sin känsla. Jag har lite samma dilemma, har känningar i knät och otroligt rädd att jag skall få tillbaka problemen från 2009. Tar nog bort ett kvalitetspass i veckan...

JOHN sa...

Haha! Det var ju bra gjort! Dessutom gick det 17 km/h snabbare än tänkt löpfart :)

Lennart sa...

Hej Mathias!
Nja, nog kommer det att bli mer och mer löpning inom en närtid :-).

MVH

Tack Mikael och välkommen hit!
Ja, är du sjuk så är det lättare men... Det kan vara svårt att inte träna även om man är lite sjuk :-).

Hoppas att du är bättre nu.

MVH

Hej Tröttibenen!
Mmm, farten sliter. Du vet bäst själv hur du gör men ett tips är att träna i terrängspår. Det sliter inte lika mycket.

MVH

Hej John!
ha, ha, ja fortare gick det men det var inte lika jobbigt :-).

Ska försöka få den där rundan i en snittfart över 30 km/h.

MVH