söndag 12 juni 2011

Sitter på altanen

Jag har handlat, tvättat och lagat en punktering. Sätter mig på altanen och tar en kopp kaffe för att "ta igen mig lite". När jag sitter där och smuttar på kaffet passerar det en löpare på vägen utanför vår tomt. Mmm, tänker jag, snart är det min tur att träna. Då passerar det en löpare till. Den sistnämnda löparen verkar vara en "inbiten löpare" eftersom personen är ute och springer med en barnvagn. Efter någon minut kommer det en löpare som springer åt det andra hållet. Det verkar vara högtrafik. Tre löpare har sprungit förbi på bara ett par minuter.

Sitter fortfarande på altanen och dricker mitt kaffe. Min granne kommer ut och börjar prata med mig över buskarna. Hon undrar vilket datum Roslagsnatta går. Jag svarar att Roslagsnatta går den 7 juli. Hon berättar att hennes man ska springa Runrundan, den 2 juli, och jag svarar "jag vet, vi har redan pratat om det". Under tiden jag pratar med min granne passerar det ytterligare en löpare utanför vår tomt och så här fortsätter det. Det är fasligt många löpare som är ute och springer. Nästan varje gång jag tittar kommer det en löpare.

Jag går själv ut och springer en lättare distanslöpning på 12 km i 4:57-fart. Under tiden passerar jag andra som sitter på sina altaner och äter eller fikar. Hoppas de också tänker som jag och blir inspirerade att springa. Det är skönt att sitta på altanen och "ta igen sig". Det är bara det att det är så mycket skönare att sitta och "ta igen sig", när man har något att "ta igen sig" ifrån.

Senare nästa vecka ska det bli intervaller, jag kan knappt vänta. Det ska bli skönt att sitta på altanen och "ta igen sig" efter de intervallpasset.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Rolig läsning du bjuder på! Uppskattar de här post-mara-inläggen, du verkar i totalt harmoni och ser/tänker på saker som annars är för nära att reflekteras över.

Öppnades en liten glugg idag, en liten glugg som gör att jag kanske kanske springer roslags-natta. Frun bara skrattar numera när jag nämner nåt lopp... :-)

Lennart sa...

Hej Hempa!
Ja, efter maran är träningen lite lugnare och det är svårt att skriva om "lugn träning" på ett intressant sätt :-). Därför varierar jag lite nu men jag hoppas att det också uppskattas. Jag har själv rätt kul när jag skriver ;-).

Snart kommer det inlägg om intervaller och snabbdistans med tider som visar lite bättre hur jag står..... Jag ska bara komma igång 100% igen :-).

Hoppas du kommer iväg till Roslagsnatta. Jag tror du kan göra sub 18 där. Loppet går på kvällen :-).

MVH

Staffan sa...

Håller med Hempa, träffade och kul inlägg Lennart! Visst finns det inget bättre än att ta igen sig när man har något att ta igen sig från!

Lennart sa...

Hej Staffan!
Nej, efter en hård träning är det bäst :-).

Tycker det är så skönt att vi kan sitta ute nu långt in på kvällen....

MVH

Mathias sa...

Skön relaxad stämning på din blogg just nu. Även löpmässigt vad jag kan se. Runrundan har skapat en lokal löparboom och mina grannar har också anmält sig och tränar på. Appropå intervaller så ska jag testa VIP- passet på Vallentuna IP banan nästa vecka.

Anonym sa...

Visst är det härligt att ta igen sig, i alla fall en kort stund. Sedan är det med mig som det verkar vara med dig, man börjar längta till nästa "tripp" :-) Kul läsning!

Lennart sa...

Hej Mathias!
Runrundan kan nog bli kul. Jag känner också väldigt många som ska springa. Hoppas att vädret blir bra också :-).

Lycka till med VIP-passet. Själv är jag fortfarande lite osäker när jag kan springa VIP men troligtvis tor kväll, fred kväll eller lör fm.

MVH

Hej Tröttibenen!
Håller med dig fullt ut. Vet inte varför men jag gillar att anta utmaningar och pressa mig :-).

MVH

Ingmarie sa...

Så sant! Vila utan att ha gjort något är aldrig så härlig som när man är trött "på riktigt".

Lennart sa...

Hej Ingmarie!
Du har så rätt :-).

MVH