torsdag 9 juni 2011

Simning och mer fokus på löpning framöver

Tränade simning idag. Det blev de vanliga 3*500 meter crawl. Har börjat fundera på hur jag ska utveckla simningen. Ska jag simma kortare intervaller i lite högre fart eller ska jag prova att simma 2*1000 meter crawl? Det lutar åt att jag kommer att börja simma 2*1000 meter crawl samtidigt som jag ska försöka behålla samma fart som jag har på 3*500 meter crawl. Det här gör jag bara för att öka längden och uthålligheten.

Imorgon ska jag träna löpning igen och då blir det ett liknande pass som jag tänkte genomföra igår. Det kommer att bli 3 km uppjogg, direkt följt av 10 km kuperad terränglöpning (vid Täby IP) direkt följt av 3 km nerjogg. Jag tror att snittfarten på rundan (inklusive uppjogg och nerjogg) kommer att hamna på ca 4:40-fart men det viktiga är att de 10 km jag springer i terrängspår går i 4:30-fart. Upplägget känns bra eftersom terrängspåret är ett skonsamt underlag för kroppen vilket betyder att risken för skador minimeras. Farten i passet känns inte heller för hög, så det kommer att gå bra det här.

Jag kommer att intensifiera löpträningen lite mer nu. Kanske till och med springer ett varierat intervallpass i slutet av veckan (se förra numret av RW). Varierat intervallpass betyder att jag först springer 400 meter i min tävlingsfart på maraton (ca 4:30-4:40 min/km) för att sedan, utan vila, springa 400 meter i min tävlingsfart på 5 km (ca 3:50 min/km). Jag fortsätter att växla mellan maratonfart och 5 km fart tills jag sprungit 2 400 meter (6 varv på bana). Detta upprepas 3 gånger med ca fyra minuters joggvila mellan varje intervall.

Jag ser verkligen fram mot att få träna löpning lite mer fokuserat igen.

10 kommentarer:

Olov sa...

Hej Lennart.
Precis det passet har jag tänkt köra nästa vecka, kikade i tidningen tidigare idag och blev sugen. Blir nog att jag provar på några fler av de "mördarpassen" framöver.

Mats T sa...

Var det verkligen marafart? Tror jag kommer ihåg att det var tröskelfart. Hur som helst ett mycket bra pass enligt mig. Körde den för två veckor sedan och nu på lördag är det dags igen

Mathias sa...

Dags för Täby IP igen. Låter bra. Var där i helgen för att hitta skugga och backar... Sitter faktiskt också med RW och har saxat sidan med olika mördarpass. Tänkte plocka ifrån listan framöver. Läser också i det nya numret om program för "ständing tävlingssäsong". Kommer också inspireras därifrån.

Lennart sa...

Hej Olov!
VIP verkar vara ett populärt pass. Ett rätt enkelt pass rent tekniskt också :-) Jag gillar uppläggen på några av de andra passen också som tex Mjölksyraspecial, Djävulsstegen och Kenya-special. bara namnen inger respekt :-).

MVH

Hej Mats T!
Jag har tidningen framför mig nu och det står maratonfart. Jag tycker själv att "halvmarafart" hade känts rätt men vi får se hur tiderna verkligen blir när jag kör passet.

Kul att du kommenterade också :-).

MVH

Hej Mathias!
Japp, Täby IP är favoritspåret :-).

Har faktiskt inte läst det nya numret av RW ännu (fick det i brevlådan idag) men "ständig tävlingssäsong" låter intressant :-).

För övrigt kanske vi kan köra ett intervallpass på IP någon gång när det passar.

MVH

hempa sa...

Perfekt om du kör det där passet och ger en recension efteråt! Är sugen på att testa de fleta RW-passen för att få omväxling i intervallandet framöver

Lennart sa...

Hej Hempa!
Visst kommer en recension av passet :-). Om du provar något annat pass så tala gärna om vad du tycker.

Några av passen ser lite komplexa ut. Mycket tider och tempon att hålla redan på :-).

MVH

Unknown sa...

Simning låter kanon i värmen och lycka till med fortsatta träningen.

Peace Love och Löparskor!

Lennart sa...

Hej Jesper!
Ja, men jag har inte simmat utomhus ännu, men det dröjer nog inte heller så länge.....

MVH

Ingmarie sa...

Hur man lägger upp simning har jag inte en aning om. Visst har ni väl utebassäng?
Lite fart i terrängspår tror jag blir kalas!

Lennart sa...

Hej Ingmarie!
Har själv ingen aning om hur man simtränar på bästa sätt men det är inte så viktigt :-).

Visst har vi utebassäng och där kommer jag att vara i fortsättningen och terrängspåret var kalas :-). Nu kan jag nog träna på lite mer igen :-).

MVH