söndag 23 januari 2011

Sista passet i min lugna vecka

Det sista passet den här veckan, som även var en lugn träningsvecka, blev en distanslöpning på 13.11 km, tid 1:03:51, 4:52 min/km. Veckans träning kan summeras till att det totalt, den här veckan, blev 39 km löpning i en snittfart av 4:55 min/km.

Nu är jag lite sugen på ett lite hårdare träningspass. Jag går faktiskt och funderar på att göra ett pass backintervaller redan imorgon. Dock är jag lite osäker på om tiden räcker till men jag ska försöka.

I övrigt kan man kanske säga att dagen innehöll lite "alternativ träning" också eftersom vi var och bada i simhallen. Nej förresten, det är ingen "alternativ träning" utan det klassar jag mer som att det ingår i mitt "normala rörelsemönster" :-). När jag ändå är inne på det kan jag tycka att det har gått lite inflation i ordet "träning". Allt verkar klassas som "träning" idag. Att gå en promenad kan klassas som "träning", att cykla till affären kan klassas som "träning", osv. Jag har inte riktigt vant mig vid det ännu. Jag skulle mer vilja säga att det ingår i vårt "normala rörelsemönster".

Mmm, då fick jag in en liten "fundering" i det här inlägget också och det är alltid kul. Hoppas att någon tycker något om det.... :-)

10 kommentarer:

Olov sa...

Jag håller med dig att det går inflation i det ordet.
Men å andra sidan är det kanske så att det verkligen är bra träning för vissa personer att cykla till affären.

Lars sa...

Träning är inte träning om man inte är ombytt och måste duscha efteråt. Egentligen är det väl inte träning om man inte bloggar om det... :-)

Läste förresten ditt inlägg lite slarvig och fick först för mig att sista passet i den lugna veckan var ett långpass om 39 km med 4.55 i snittfart. Det kallar jag bra avslutning på en träningsvecka.

Lennart sa...

Hej Olov!
ja, jag har tänkt på det också. Det finns till exempel äldre människor eller personer som har problem med t.e.x höfter och sånt men ordet används ändå lite ofta av fullt friska människor.

Om man verkligen är fullt frisk och anser att det är träning att t.e.x gå en promenad så känns det som att preferenserna är lite fel.

MVH

Hej Lars!
Ha, ha. Ja den dagen ett långpass på 39 km i 4:55 fart är "lungt" kanske "preferenserna" jag pratade om ovan är lite fel åt andra hållet :-).

Duschen kanske är ett bra mått på om det är träning eller ej :-).

Det där med att "ingen träning om man inte bloggar om det" var bra :-).

MVH

hempa sa...

Intressant. Är en lätt återhämtningsrunda i >6-fart träning? Jag blir svettigare av att skotta snö lika länge som joggen.

Förstår att du vill dra på lite nu, inga intervaller inplanerade i veckan?
En fråga till: Om 4:52 är lätt, vad är "vanlig" distans och snabb distans för farter för dig?

Lennart sa...

Hej Hempa!
Min uppfattning är att återhämtningsrundan över 6-fart är träning, dock lätt träning.

Skotta snö var intressant :-). Jag vet att det är tungt. Det finns massor av trädgårdsarbete som är tungt, tex gräva rabatter, klippa gräs med "handjagare", osv men jag ser faktiskt inte det heller som träning. Gör du? Det är ju bara något man gör.

Jag planerar dock backintervaller imorgon eller på tisdag. Inomhuspass kanske till helgen. Jag mailar omd det. Dessa pass är definitivt träning :-). Inget att orda om!

4:52 fart kanske inte är så jättelätt utan mer vanlig distansfart. Med lugn vecka menade jag en vecka utan intervaller, snabbdistans och långpass, dvs en vecka med bara distanslöpning och det blev 3-pass.

MVH

Staffan sa...

Jag lät Svd-Petra Månströms coach ingemar titta igenom min träning i höstas för att komma med lite förslag.

kalkylatorer för olika träningsfarter finns ju på nätet (McMillan etc...) men Ingemar rekommenderade följande farter för mig baserad på min 5km tid 18:30/18:45

VO2max - 3:30-3:35
1000m-intervaller - 3:50
snabbdistans: 4:10
Distans: 4:40
Lätt distans: 5:00
väldigt lätt distans: 5:15


Dessa farter rekommenderade han också med bakgrund av min ganska begränsade mängd och för att jag inte skulle "springa sönder mig"

eftersom vi som läser och kommenterar den här bloggen är ganska lika snabba så tänkte jag att det kan vara intresse för alla här!

Och det med att behöva duscha efteråt tycker jag är en bra definition på ett träningspass!

hempa sa...

Haha, nej jag ser inte snöskottning som träning. Men det är bra mycket jobbigare än att lufsa runt 30 min i 6-fart. Skotta snö 30 min med hög intensitet = bra fyspass vilket därför skulle kunna definieras som träning. Lätt jogg skulle snarare kunna klassas som snabb promenad och det är ju inte heller att definiera som träning, eller? Å andra sidan finns ju "Gång" med i OS och en sport kräver ju träning så...
Skämt åsido. För mig är det "träning" när syftet kort och gott är att förbättras.

Lördag kutar jag gärna intervaller, bortrest på söndag.

Staffan: Tack för info om fartangivelserna! Fick du någon mer matnyttig info och träningstips?

Robban sa...

Håller med Hempa... jag tycker att syftet med passet är avgörande om det kan loggas som träning eller inte... En lugn återhämtningsjogg tycker jag därmed definitivt är träning...

Staffan sa...

@ Hempa, jodå, jag fick ett ganska detaljerat veckoschema med ett försök att "kompaktera" min träning.

Det känns lite inaktuellt att skriva om på bloggen eftersom det var ett tag sedan nu men jag skulle kunna maila det men till dig hittar jag ingen epostadress på bloggen...

Lennart sa...

Hej Staffan!
Tack för informationen! Ser intressant ut och en kort reflektion är att jag tror det ligger ca 10 sek snabbare än vad jag borde springa.... Du är lite sabbare än mig också.... :-)


Hej Hempa!
Håller med om att "syftet med passet är avgörande". Bra sagt :-)

Eftersom jag blev sjuk får jag planera om träningen lite eftersom jag måste få till ett långpass i helgen tror jag intervallpass på lördag blir svårt. Vi kanske kan få ihop något nästa helg? Mailar dig!

Hej Robert
Som Hempa så bra påpekade :-) att "syftet med passet är avgörande".