tisdag 11 januari 2011

Långpass och distanslöpning

I måndags började jag arbeta igen efter Julledigheten och jag har inte haft en lugn stund de första dagarna. Därav har jag inte hunnit närvara på bloggen så mycket men jag har ändå hunnit med att genomföra ett par träningspass som jag tänkte skriva lite om nu....

I lördags var jag ute och sprang ett långpass på 24 km, tid 2:17:00, 5:42 min/km. Långpasset sprang jag på kvällen och det var bäckmörkt och mycket modd de sista 12 km. Tidigare när jag har sprungit den här rundan, som går på en skogsväg, har månen tillsammans med snön hjälpt till att lysa upp vägen men i lördags var det molnigt så jag såg knappt någonting.....

När jag sprang där i mörkret kom jag och tänka på "Riala-vargen". Riala-vargen är en varg (eller om det nu är flera) som håller till uppe i Riala som ligger ca 2 mil från Vallentuna. Det är inte roligt och tänka på varg när man springer på en skogsväg i bäckmörker. Lugnade mig med att det, utifrån vad jag har hört, är över 100 år sen en varg attackerade en människa i Sverige. Sannolikheten att bli attackerad av en varg är väldigt låg men..... Är det någon mer än jag som har haft tankar på varg när ni har varit ute och tränat i skogen?

Under dagens träningspass tänkte jag inte på varg en enda gång eftersom dagens träningspass gick genom bostadsområden. Idag blev det en kortare distanslöpning på 8.41 km, tid 40:07, 4:46 min/km. Dagens pass finns det inte så mycket att säga om förutom att det kändes som att jag sprang fortare än vad jag gjorde. Jag blev lite förvånad när jag såg att klockan hade passerat 40 min när jag stängde av den.

Nu ska jag ladda upp inför torsdagens intervallpass......

7 kommentarer:

hempa sa...

Oj vad starkt jobbat, 24 km långpass imponerar på mig. Jag önskar jag hade den karaktären.

Och nej, jag har inte förrän nu bekymrat mig om vargar under skogspassen :-)

Btw Kanon med platsen i bilen.

Ingmarie sa...

Jag har tänkt på både varg och björn men då bara för att jag verkligen VILL se dem. Just därför kommer det väl aldrig att ske... :-( Lycka till på torsdag!

Lennart sa...

Hej Hempa!
Det har stått lite om vargen i vår lokala tidning. Bland annat var det en golfare som såg vargen. Då stod den på fairway och tittade på golfaren....

Vi ringer i morgon och bestämmer detaljerna....

MVH


Hej Ingmarie!
Tanken på björn har aldrig slagit mig :-) men du har nog rätt. Varg och björn kommer man nog aldrig se. Inte i denna del av lande i alla fall. Även om man vet att det finns en eller annan varg (eller björn)

MVH

Unknown sa...

Hej Lennart,

Ingen vargskräck här nere på västkusten - men jag har en lokal Älgfamilj som rent ut sagt har skrämt skiten ur mig när de har dykt upp i skogen i utkanten av ljuskäglan från pannlampan. Man är lite för mycket storstadsbo är att man inte skall tycka att de verkar rätt stora (med små hjärnor!) på det avståndet ;)

Prydligt långpass! Nu längtar man efter lite barmark.

Lennart sa...

Hej Liljeros!
Ja, älgar finns här också. Jag blir lika förvånad varje gång jag möter en älg och tänker "oj, var älgar verkligen så här stora...".

Det är också fascinerande och se när de springer iväg nästan ljudlöst. Så stora men ändå så tyst...

MVH

Staffan sa...

Varg lär ha siktats/passerat runt Enhörna-trakten utanför Södertälje förra vårvintern i ett område där jag sprang mina maraförberedande långpass, hade det varit helt mörkt när jag sprungit där hade jag nog funderat på det mer än när jag sprang där i dagsljus och nästan hoppades få se den...

Lennart sa...

Hej Staffan!
jag håller med! I dagsljus vill jag gärna se en varg men ensammen ute på en mörk och ödslig skogsväg vet jag inte........ :-)