torsdag 27 januari 2011

Backintervaller och kanske en liten bristning

Idag blev det ett efterlängtat pass backintervaller. Kände mig inte alls motiverad när jag gick ut. Jag var trött efter arbetsdagen och det var mörkt och kallt men som vanligt när man känner sig lite omotiverad så kändes det bättre när jag kom igång.

Började passet med 2 km uppjogg i 5 min-fart för att sedan genomföra 11 st backintervaller på 280 meter vardera. Tempot per intervall blev 4:14 min/km i snitt vilket innebär att varje intervall gick på tider mellan 1:10-1:12. Sist jag gjorde det här backintervallpasset var sent på våren 2010 och jämför jag dagens pass med de passet gick varje intervall idag ca 2 sek långsammare (ca 8 sek/km), men då var underlaget asfalt och idag var det snö. Tycker faktiskt att det kändes ganska bra idag så jag är helt klart nöjd med prestationen.

Det trista är att under nerjoggen började jag känna av vaden igen. Det gör inte jätteont och jag går helt obehindrat men vaden känns lite stelt och konstig. Det kan vara en mycket lindrig bristning men jag känner ingen "knöl" och när jag klämmer på vaderna känns höger och vänster vad lika dant. Stretching gick jättebra men det känns lite när jag gör tåhävningar och går i trappor. Hmm, jag ska massera vaden ordentligt ikväll och avvakta morgondagen.

4 kommentarer:

hempa sa...

Ajajaj. Inga bristningar nu! Håller tummarna.

Lennart sa...

Hej Hempa!
Tror att det sitter på samma ställe som du fick ont, dvs "på övre delen av nedre nedre vadmuskeln".

MVH

Lars sa...

Ta det piano nu! Jag skulle avvakta med intervall och snabbdistans ett tag om jag var du.

Lennart sa...

Hej Lars!
Idag är jag inte helt säker på om det är en bristning eller ej men du har helt rätt. Jag får avvakta ett tag med snabba pass.

MVH