fredag 23 augusti 2013

Springa i hög fart länge

Det var tungt. Förvånansvärt tungt. Jag började med 6 kilometer i 4:41-fart, för att sedan avsluta med 6 kilometer i 4:24-fart.

De sista 6 kilometrarna var tunga. Så tunga att jag började fundera. Tränar jag rätt? Springer jag för mycket intervallpass, och för lite distanspass?

Min slutsats är att jag för tillfället inte orkar springa i hög fart länge. Det betyder att jag måste träna på att springa i hög fart länge.

Kommande vecka blir det ett distanspass, ett pass långa intervaller och två tävlingar. Det borde räcka för en vecka.

6 kommentarer:

Roger Vestrum sa...

Morsomt å lese bloggen din da vi ikke er så altfor langt fra hverandre i prestasjon. Jeg er litt enig med deg Hvis vi trener mye intervaller så blør vi gode til å løpe fort med innlagte pauser. Det er sjelden det arrangeres sånne konkurranser. Det som krever sin mann er å kjøre mye hurtige langkjøringer. Det er ganske så utleverende, og det er vanskelig å skjule seg med noen hvite løgner. Jeg har nå begynt å når litt mer kontinuerlig terskeltrening og tror jeg har godt av det. Beklageligvis så løper jeg litt saktere enn det jeg liker å tro, men jeg tror det blir litt mer lettere å realitetsorientere seg for konkurranser.

Lennart sa...

Roger - Hej och kul att du delade med dig av dina tankar. Jag håller helt med dig. Lite längre snabbdistanser och tröskelpass ger verkligen en bra träningseffekt.

Progressiva distanspassen ner mot milfart tror jag också ger väldigt bra träningseffekt. Det ger både längd, häg fart, uthållighet och starka avslutningar.

Intervaller är bra, men jag tror också att de måste kompletteras med den här längre pass i hög fart.

Tack för en bra kommentar :-)!

Linus N sa...

Jo jag tror också det är viktigt - inte minst för huvudet - att köra snabba pass där man inte tillåter sig att pausa. Men ack så svårt att få regelbundenhet i... Tävlingar är ett utmärkt sätt att tvinga sig till det. Så jag tror du tänker helt rätt Lennart. Bra att hösten kommer med en massa bra tävlingar nu.
För min del har jag verkligen satt snabbdistansen i fokus senaste veckorna och ser det som det enda pass som är "heligt" varje vecka. Det bara SKA köras varje kalendervecka. Det finns inga ursäkter. Och jag tycker det börjar ge bra effekt.

Håkan sa...

Jo jag tror likaså att det krävs att man övar på att springa långt i hög fart också, något som jag inte gjort tillräckligt.
Intervallpassen ger en del fart, men det gäller ju att orka hålla nästan samma fart betydligt längre och där behöver både kropp och huvud orka med

Johnny sa...

Överfart är bra, men ju närmare man kommer ett prioriterat lopp desto mer specifikt bör man ju träna.

Har själv haft svårt att knyta ihop säcken när det gäller att kunna utnyttja farten från intervaller till att springa längre sträckor.

Men det finns väl som vanligt bara ett sätt att bli bättre på det antar jag, du verkar redan ha dragit samma slutsats :-)



Lennart sa...

Linus - Tack! Jag har noterat att du springer bra nu. Loppet i Skövde var mycket imponerande. Fortsätter du som du gör har du riktigt fina tider att se fram emot i höst!

Håkan - Ja, det kostar på mentalt också. Jag har noterat att du springer dina intervaller på IP (900 m) på fina tider så det kanske är så att det är lite längre snabba pass som saknas för att påverka miltiden i positiv bemärkelse :-).

Johnny - Ja, snart ska jag bli mer specifik och börja springa intervllerna på bana bara för att trimma in hög fart i lite mer lättsprungen miljö. Precis som det är på Hässelbyloppet :-).