måndag 12 november 2012

Backintervaller

Idag är det fjärde måndagen i rad som jag springer backintervaller. När jag springer backintervaller tycker jag att det är viktigt att jag kan hålla ett högt och fint löpsteg genom hela backintervallen. Därför springer inte jag mina backintervaller i branta "monsterbackar" utan jag springer mina backintervaller i backar som är lite flackare.

Jag brukar springa mina backintervaller ganska fort. Det blir nästan alltid sub 4-fart, och det blev det även idag. Idag var backen 235 meter lång, och farten på backintervallerna blev 3:58 - 4:03 - 3:54 - 3:50 - 4:54 - 3:58 - 3:58 -4:54 - 3:54 - 3:54.

Det känns bra att springa backintervaller på vinterhalvåret. Det tar bra i vadmusklerna. Det känns också som att de här backintervallerna tränar både styrka och fart, samtidigt som de främjar ett högt och bra löpsteg.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! kul att läsa din blogg! hamnade på den då jag googlade 400 meter intervaller :) Nyss hemkommen från ett sådant pass... riktigt jobbigt, körde rätt likt ditt pass men dock bara fem lopp! Var riktigt jobbigt! Men efteråt känns det alltid bra! Lycka till med träningen! / Ronny

Staffan sa...

Det var värst vad du tränar målinriktat nu Lennart, och ganska mycket också! Är det redan nya mål i sikte under nästa säsong.

Jag har trappat ner lite under november men mest p g a semester/resa följt av förkylning.

Lennart sa...

Ronny - Hej och välkommen hit. Kul att du körde 400-ingar. Hur många sprang du och vilken fart höll du?

Staffan - Jag tycker det är ganska kul att träna nu. Det blir både mängd och intervallpass nu, och det finns egentligen inga målsättningar. Det är bara kul :-).

Johnny sa...

Backintervaller har jag faktiskt aldrig kört, det måste det bli ändring på! :-)

Lennart sa...

Det är en riktigt bra styrketräning! Så fort du blir bra måste du prova :-).

Det tar grymt bra :-).