torsdag 25 augusti 2011

Intervaller på 4*1500 meter

Under dagen har jag haft flera bra idéer på inlägg till bloggen, men dagen har också varit lite stressig så jag hinner inte skriva dessa inlägg idag. Jag får helt enkelt skriva dessa inlägg någon annan dag. En av anledningarna till att dagen har varit lite stressig är att jag har varit nere på Vallentuna IP och genomfört ett intervallpass.

Det blev 4*1500 meter i stegrande fart med en och en halv minut vila mellan varje intervall. Tempot på intervallerna blev 4:00 min/km, 3:57 min/km, 3:54 min/km och 3:52 min/km. Det kändes kontrollerat genom hela passet och jag var riktigt trött efter den sista intervallen, men samtidigt riktigt nöjd med att den sista intervallen också blev den snabbaste.

8 kommentarer:

Johan Renström sa...

Starkt jobbat. jag kör ofta 1500 meters intervaller och när man lyckas kapa några sekunder på sista känns det bra. Men jag ligger några sekunder efter dig :)

Staffan sa...

Riktigt bra fart där och snyggt att få till den där progressionen på samtliga!! För att göra det ännu lite tuffare och tävlingslikt testa att korta ner vilan till en minut vid nästa tillfälle.

Mathias sa...

Aha, du kör även de längre intervallerna på IP. Med snygg progression. Ingen som lockar dig till spurt på den 3:e alltså. Ser fram emot dina planerade inlägg.

Lennart sa...

Johan - Tack, de här längre intervallerna är bra :-). Vilket tmpo kör du?

MVH

Staffan - Tack! Att korta vilan är en bra tanke. Har också funderat på att förlänga intervallen till 2000 meter med samma vila (eller med kortare vila om det går, men det tror jag är för tufft idag). Vi får se hur det blir.

MVH

Mathias - Japp, alla intervaller körs på IP. Jag vill ha exakt distans när jag springer intervaller och det får jag på IP.

MVH

hempa sa...

Snyggt serie!! Hur står sig detta emot Lennart version 6-12 månader sedan? Tycker det luktar riktigt mycket sub40 nu! :-)

Lennart sa...

Hej Hempa!
Det känns stabilare än vad det gjorde för ett år sen.

Igår trode jag att sub 40 nästan var klart, men idag efter Bellmanstafetten är jag tveksam :-).

MVH

Hempa sa...

Ja det går upp o ner. Du var säkert lite sliten efter intervallerna och kanske ovan vid att pressa i den höga farten. Känn ingen press nu men undviker du skador har du sub40 i en liten ask den 16/10. :-)

Lennart sa...

Mmm, men jag hoppades på Kistaloppet redan om två veckor :-).

MVH