lördag 27 augusti 2011

Bellmanstafetten

Sent igår kväll blev det klart. Ola från Vallentuna FK ringde och meddelade att det fanns tillräckligt med anmälningar för ett fjärde herrlag, till Bellmanstafetten, från Vallentuna FK. Tänkte att det är klart att jag ska springa. Tänkte om det verkligen är smart att springa eftersom jag så sent som i torsdags kväll sprang intervaller på 4*1500. Jag ville springa, så idag på förmiddagen tog jag mig ut till Stora skuggan.

Väl ute på Stora skuggan mötte jag upp alla andra deltagare från Vallentuna FK som skulle springa (4 herrlag och ett damlag). Idag var faktiskt första gången jag träffade, sprang och tävlade tillsammans med Vallentuna FK. Några löpare kände jag igen, några löpare har jag träffat tidigare, men det var många nya ansikten. Jag kände dock igen namnen på de flesta eftersom namnen har jag sett i olika resultatlistor. Det var kul att träffa alla löpare från Vallentuna FK, och jag hoppas att jag träffar dom igen vid andra lopp. Jag har en stark känsla av att det inte var sista gången jag träffade dessa löpare...... Hur som helst skulle jag springa i Vallentuna FK´s fjärde lag, och ta hand om fjärde sträckan.

Så här i efterhand vet jag inte riktigt vad jag ska säga om mitt resultat. Sluttiden blev 20.33 över 5 kilometer, och jag var trött. Resultatet är nästan en minut sämre än vad jag gjorde Roslagsnatta på för ca en och en halv månad sen. Kanske satt torsdagens intervallpass i benen, kanske sprang jag torsdagens intervallpass för nära inpå Stockholm Triatholn, kanske har sista veckan varit tuff med två tävlingar och ett intervallpass, kanske är jag lite sliten, kanske inte. Det känns i alla fall som att det är "fullt ös" nu. 100% hela tiden.

Idag låg jag till en början tidsmässigt bra till, och efter två kilometer klockade jag mig själv på ca 7:45. På de två sista kilometrarna drog jag medvetet av lite på tempot i uppförsbackarna för att inte dra på mig för mycket mjölksyra. Jag kanske skulle tagit i hårdare där, men så här i efterhand tror jag faktiskt att jag sprang ganska strategiskt rätt eftersom jag var så pass trött när jag kom i mål.

Lagets prestation var dock över förväntan. Att springa i lag var väldigt roligt och min lagkamrater gjorde riktigt starka prestationer. Vi hamnade på plats 37 av 201 lag, och vår sluttid blev 1:45:46. Det tycker jag att vi kan känna oss mycket nöjda med. Vi var som sagt inte Vallentuna FK´s första lag, vi var fjärde lag.....

2 kommentarer:

Hempa sa...

Riktigt skoj med stafett! Kul att du ställde upp och körde, om du nu inte är hundra nöjd med tiden så var nog loppet precis vad du behövde. En riktig genomkörare alltså, kanon att få bli riktigt trött och ha hög fart. Är det "bara" halvmaran och Hässelby kvar för dig i år?

Lennart sa...

Hej Hempa!
Hoppas att du har rätt. Jag går och funderar på om inte det här kanske var tredje genomköraren på 6 dagar för mig :-).

Med lite återhämtning kansk det blir kanon. Vi får se :-).

Det har också blivit lite omplanering. Det som kvarstår för mig är Kistaloppet och Hässelbyloppet (mm, jag måste anmäla mig snart....). Ingen halvmara alltså.

MVH