söndag 7 augusti 2011

Bra träningsvecka trots problem med vaden

När jag summerar senaste veckans träning så känns det mycket bra. Även fast jag har varit bortrest ett par dagar, samt det faktum att jag har lite problem med vaden, så har jag lyckats få ihop:
  • 13.5 mil cykling i en snittfart av ca 29 km/h
  • 12 km löpning i en snittfart av ca 4:46 min/km
  • 3 km simning
Veckans löpning är genomförd direkt efter cykelpassen, så kallade brickpass, och det positiva är att löpningen inte har känts så jobbig som jag befarade. Jag tror att 4:30-fart kan vara ett bra tempo på Stockholm Triathlon om två veckor. Det är också positivt att vaden känns bättre. Den är inte helt bra, men gårdagens löpning (5 km) gjorde inte vaden sämre, snarare tvärt om. Det hela har fått mig att hoppas på att jag imorgon ska kunna springa lugnt pass över 10-12 kilometer.

Jag går dock och oroar mig för att jag inte kan träna löpning med fart. Jag hade en väldigt bra period i juli med många intervallpass och snabbdistanspass. Hoppas att jag inte tappar för mycket av den träningen på grund av problemet med vaden.......

11 kommentarer:

Anonym sa...

Vad är det egentligen för problem du har med vaden?

Det går väl att cykla intervaller också för att hålla igång syreupptagningen tills du kan springa ordentligt igen.

Järnmannen i Kalmar var riktigt kul att följa, är du där nästa år? :-)

Lennart sa...

Hej Hempa!
Jag har försökt få tag på min Naprapat men ej lyckats så jag har ingen diagnos ännu, men det känns inte som en bristning utan jag tror mer att det är någon annan form av utmattning efter den tuffa träningsveckan jag hade efter Rhodos.

Ibland starmar det som efter tåhävningar i "kulan" längre upp på vaden och ibland känns det stelt längre ner. Det är mest i vänster vad, men ibland även lite i höger vad. Det känns bättre efter cykling och efter lätt löpning så det kanske är lite "blodgenomströmning" som behövs. Jag har svårt att tro att något är sönder (hoppas inte).

Visst går det att köra intervaller på cykel eller ännu bättre, backträning :-), men jag har mer fokuserat på distans och brickpass denna vecka. Det är bara två veckor kvar till Stockholm Triathlon så det kändes mest logiskt.

Järnmannen? Svar Nej. Jag vill satsa på en bra tid på London Marathon och kvala in till Boston Marathon.

Jag har fått en känsla av Triathlon nu och vid skadeuppehåll (som jag får ibland...) känns det helt perfekt att träna Triatholn så det kommer jag fortsätta med, men Järnmannen, inte än på ett tag....

Daniel sa...

Inget kul med vaden! Tror inte du tappar mycket av det du investerat i kvalitetspassen. Var på en bra föreläsning där dom sa att det egentligen inte krävs så mycket för att bibehålla nivån man har jämfört med hur mycket som krävs för att höja den. Känns tryggt och avkopplande när man inte kan träna fullt ut tycker jag ;).
Oroa dig inte för formen!

Robban sa...

Hoppas vaden blir bra...

Börjar bli lite orolig för din framfart på vägarna då jag hade hoppats på att slå dig på cyklingen i alla fall :-) Som du kör så kommer jag få det tufft även där :-)...

Kör hårt...

Lars sa...

Mitt enda tips är att inte ta risker med vaden. Det räcker att bibehålla formen.

Björn sa...

Hej!

Jag driver löparsidorna loppen.se och loparprylar.se. Jag letar efter bra bloggar om löpning att byta länkar med. Om du är intresserad hör av dig till mig på kontakt@loppen.se

Mvh /Björn

Lennart sa...

Hej Daniel!
Tack för de uppmuntrande orden. Låter tryggt :-).

Det känns bättre för tillfället så jag hoppas att det snart är bra bra.

MVH

Hej Robert!
Synd att vi inte har fått till något brickpass som vi pratade om förut. Det hade varit riktigt kul!

Din målsättning (som du avslöjade förut) är lite tuff för mig. Din målsättning skulle kunna vara mitt "drömmål"......

På simningen och cyklingen tror jag att du kommer vara före mig, men du behöver nog 3-4 minuters försprång när vi växlar till 10 km löpning :-).....

Vi ses :-)

Hej Lars!
Absolut! Jag provade vaden idag över en 11.6 km runda och vaden känns som innan. Jag tror inte att den är sönder utan jag tror att vaden är utmattad. Värken kom efter en stenhård vecka med mycket kvalitetspass och hadde något gått sönder borde jag ha märkt det mer distinkt. Den värken jag har kom mer krypande dagen efter....

MVH

Hej Björn!
Visst kan vi prata om det. jag mailar.

MVH

Ingmarie sa...

Daniel har varit /är ledig men messa/ring honom så hör han garanterat av sig!
Om allt blir som tänkt är det intervaller på Kärrtorp på lördag om du vill/kan med. :-)

Lennart sa...

Hej Ingmarie!
Jag vill vara med om det fungerar. Ska kolla att det fungerar här hemma också.

Jag har messat Daniel men inte fått svar. Ha kanske inte är tillgänglig.

Hoppas att det går över av sig själv.

MVH

Mathias sa...

Hej Lennart
Nu är jag tillbaka igen. Vaden krånglar förstår jag. Du har haft de här problemen tidigare så kör samma botemedel som vanligt så är du på banan igen och kan köra fart.

Lennart sa...

Hej Mathias!
Härlig kommentar! Den andades optimism.

Vi får ta vårt intervallpass en dag :-).

MVH