torsdag 18 augusti 2011

Simning i öppet vatten

Äntligen kunde jag genomföra ett pass simning utomhus med våtdräkt. Härlig känsla att gå i vattnet och bara simma bort längs med stranden. Kom snabbt in i en bra rytm, men efter några minuter började jag känna sjöväxter mot händerna. Det kändes lite sådär, och jag kom genast att tänka på vilka odjur som kan finnas nere i djupet. Löjlig tanke, men det är skönt att vi är i Sverige. Inga hajar eller andra odjur här inte, det är bara att simma på.

Sträckan jag simmade började vid en badplats, och fortsatte in i en vik. Det var inne i viken jag började känna sjöväxterna och för att slippa sjöväxterna simmade jag rakt över viken. Förmodligen var det ganska grunt i viken. När jag kom över fortsatte jag längs stranden så det var lätt att hålla kurs. Det var bara att titta på strandkanten så simmade jag rakt. Efter 26 minuter bestämde jag mig för att simma tillbaka till badstranden där jag startade, så jag satte kurs rakt över sjön. Härlig känsla att bara simma rakt över.

Efter 32 minuter var jag tillbaka vid badstranden och tog av mig våtdräkten. Tänkte att jag skulle prova att simma utan våtdräkt. Otroligt vad jag kan vänja mig vid saker fort. Redan efter ett pass tror jag att jag föredrar våtdräkt om jag ska simma i öppet vatten.

Totalt simmade jag i 32 minuter och det borde vara ca 1300-1400 meter.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Du får börja använda jogg.se nya multisportfunktion, läste deras nyhetsbrev precis innan jag hoppade vidare hit.

I min värld helt sjukt att simma i 32 min utan att kunna vila vid kaklet. Fattar inte. Men skulle gärna vilja kunna :-)

anneliten sa...

År du på väg att bli triatlet? Eller detkanske du redan är så som du simmar och står i.

Henrik sa...

Lycka till på söndag! Hoppas på en inspirerande racerapport efteråt:-)

Robban sa...

Bra med träning blnad sjöväxter, det finns det gott om i Djurgårdsbrunnsviken :-) ... Ses på söndag... Lycka till...

Lennart sa...

Hej Hempa!
Jag såg den där multisportfunktionen. Den verkar riktigt bra. Bra att de ordnade en sån funktion.

Angående simningen så tr5or jag att man kan jämföra min simning med att jogga :-). Det går inte så fort men det är ändå crawl. Farten får jag träna upp sen :-).

MVH

Hej Anneliten!
Jag kallar mig inte för triathlet ännu men jag ska prova Stockholm Trathlon på söndag :-).

MVH

Hej Henrik!
Tack och jag ska göra vad jag kan :-).

MVH

Hej Robert!
Takc och vi ses på söndag :-). Ska bli kul det här :-).

MVH