måndag 29 november 2010

16 km distanslöpning i -12 grader

Oj vad jag har sett fram mot den här dagen och att få träna löpning utan att behöva fundera så mycket när jag springer. NYCM var så länge sen så den har jag återhämtat mig från och vaden skall vara bra. Kort sagt, idag var det bara att gå ut och springa distanslöpning i en fart som kändes behaglig. Innan passet hade jag dock lite funderingar kring det faktum att det var -12 grader ute, men jag har tränat i det tidigare och förberedde mig därefter.

Gav mig av i en fart strax under 5 min/km och upptäckte att underlaget var nästan perfekt att springa på. Det var hårdpackad snö och kommunen hade för en gång skull sandat, så det var bra fäste. Till en början kändes det ganska tungt men det släppte lite efter ett tag. Efter några km stämde jag av med klockan och såg att jag sprang i ca 4:50 min/km. Efter ca 9 km började jag få lite motvind och kylan började då "bita" lite i ansiktet så jag drog upp en halsduk över mun, näsa och kinder. Sprang så de sista 7 km. När jag kom hem hade jag sprungit 16 km på tiden 1:15:37, 4:44 min/km, utan att känna mig speciellt trött.

På nyårsafton går Nyårsloppet här i Vallentuna och de loppet planerar jag att delta i. Jag vill gärna ha ett 10 km lopp i benen nu för att se hur jag står och för att lägga upp träningen inför våren. Det är faktiskt 6 månader sen jag tävlade (Roslagsnatta) eller tränade i hög fart.

Inför Nyårsloppet ska jag träna lite intervaller och jag har bestämt mig för att första passet intervaller ska gå på onsdag och då blir det 5 st 1000 m intervaller plus 5 st backintervaller. Kommer inte våga ge allt jag har utan jag vill prova mig fram lite och se hur jag står. Det kan vara så att passet genomförs på torsdag, istället för på onsdag, eftersom jag såg på SMHI:s hemsida att det ska bli -15 på onsdag och -5 på torsdag. Det känns som att -15 är lite för kallt för högintensiv träning.

11 kommentarer:

Robban sa...

Skönt att se att du är igång och att vaden verkar hålla... Fick leveransen av löpbandet precis och kan konstatera att det inte blir lätt att få ner det i källaren... Får förmodligen bära ut det igen och dra det på pulka eller nåt runt huset och lyfta in det bakvägen... men men... är saker och ting för lätta är det ingen utmaning... Har en granne som lovat och hjälpa mig i alla fall... Är lite sugen på att eventuellt avsluta året med ett lopp på nyårsafton...
Hälsenan känns bra och jag mådde nog gott av ytterligare en veckas om än ofrivillig vila från löpningen... Nu är jag i alla fall igång igen och ska precis ut och köra lite fartlek... //Robban

Lennart sa...

Hej Robban! Skönt att höra att du är igång igen. Det fixar sig nog med löpbandet. Kul att du köpte ett.

Jag pratade med min naprapat ang hälsenor och om du vill kan du få telefonnummer till honom så kan han titta på det. Kanske lika bra om den börjar besvära igen.

Hör av dig om du vill springa nyårsloppet så kan vi träffas en sväng.

Anonym sa...

Din form verkar fint konserverad, 16 km i 4:44-fart i minus 12 är ju bättre än bra.

Ska du köra 5*1000 OCH 5 backintervaller imorgon? Ta det lugnt i så fall, formen sitter ju där. Tror du "bara" behöver träna i tänkt milfart eller något snabbare.

Skönt att läsa din positiva och offensiva inställning, smittar som du vet! :-)

Lennart sa...

Hej Hempa!
Ja, jag tänkte köra båda men tanken är att inte maxa på intervallerna.

Det fortaste jag har sprungit de senaste 6 månaderna är 4:30 fart när jag körde fartlek (höll då 4:30 fart i 2.5 km sen 2.5 km 5 min fart, körde detta tre gånger vilket gav totalt 15 km på rundan, varav 7.5 km i 4:30-fart) och jag tror inte kroppen är redo att springa 4 min fart ännu. Om allt går bra hoppas jag på att kanske gå upp mot 4:20-4:15 fart på intervallerna och nöja mig med det den här gången. Beror lite på underlag också men det blir ingen maxning. Jag räknar inte med att bli alltför sliten av 5 st intervaller i den farten men jag kanske blir det :-), vi får se.... (det var därför jag tänkte lägga in lite backintervaller också)

Finns ingen anledning att vänta längre....... tänkte öka lite försiktigt och prova mig fram och se vilken fart som passar.

Anonym sa...

Låter klokt. Rätt ansträngning är bra mycket viktigare än vad klockan visar. Det blir kul att se hur passet slutar.
Ska också köra intervaller imorgon, dock inomhus och förmodligen korta 200-400m.

Lennart sa...

Kul Hempa! Tränar du med Huddinge?

Jag avvaktar nog med 200-400:ingar ett tag. Kommer nog att satsa mer på långa intervaller och uthållighet till att börja med.

MVH

Ingmarie sa...

Shit! Det är ju helt galet bra fart att bara "riva av" sådär. Du har verkligen lyckats konservera formen bra!

Lennart sa...

Tack Ingmarie! Hoppas det går bra framöver nu och att allt håller ihop :-). Dina långpass du "river av" är inte så dåliga de heller :-). Mycket imponerad.

Unknown sa...

Härlig läsning att du har fart i benen trots kylan. Håller med dig att den kärva snön är riktigt bra som underlag även om min fart inte var lika imponerande. Skyller dock allt på 3 veckors stilla lidande av förkylningen =P, sen att jag precis har börjat träna har jag glömt =)

Peace Love och Löparskor!

hempa sa...

Jo, jag försöker träna med Huddinge AIS veteraner men har svårt att komma loss till deras träningstider.
Varför undrar du? :-)

Lennart sa...

Hej Jesper! Du är på god väg. Jag är imponerad av din målmedvetenhet. Vi ses på maran 2012 :-)

Hej Hempa: Jag undrade om du hade någon klubbtillhörighet. Varför undrade jag det då?, vet inte riktigt :-). Själv tillhör jag Vallentuna FK och ska inom en förhoppningsvis snar framtid försöka vara med på deras träningar.