onsdag 1 december 2010

Första intervallträningen på ca 6 månader

Står det att jag ska träna intervaller på schemat så står det så. Att vår utomhustermometer visar - 19 grader innebär bara att jag måste hitta alternativa lösningar. Ringde till Vallentuna Gym & Sim för att ta reda på om jag kunde genomföra ett träningspass på ett av deras löpband och det kunde jag så klart, bara jag betalade 150 kr! OK, tänkte att det enligt väderleksrapporten tydligen ska bli kallt imorgon också och om jag vill träna intervaller i närtid så är det bara att betala. Jag åkte ner till Vallentuna Gym & Sim, betalade och började min intervallträning.

Träningspasset började med 2.5 km uppjogg i exakt 5:00-fart och efter det varierade jag farten enligt:
  • 1000 m, tid 4:17
  • 200 m joggvila, tid 1 min
  • 1000 m, tid 4:08
  • 200 m joggvila, tid 1 min
  • 1000 m, tid 4:08
  • 200 m joggvila, tid 1 min
  • 1000 m, tid 4:08
  • 200 m joggvila, tid 1 min
  • 1000 m, tid 4:00
Efter den sista 1000 meters intervallen sprang jag ytterligare 2.5 km i exakt 5:00-fart. Som vanligt när jag tränar på löpband inomhus svettades jag floder. Tröjan var plaskvåt..........

Det kändes bra att jag kunde springa på i 5-fart även efter den sista intervallen vilket jag tolkar som att det finns lite kvar och att det här inte var ett träningspass där jag gav allt jag hade. Det kändes också bra att jag höll ganska hög fart (5 min/km) även under joggvilan så det finns nog en del att ta av här.

Nästa gång jag tränar intervaller ska det bli lite längre intervaller. I senaste numret av Runner´s World fanns det lite tips. Jag ska nog läsa den artikeln lite närmare.......

2 kommentarer:

Ingmarie sa...

Det är rätt Lennart! Ska man så ska man. :-)Bra jobbat!

Lennart sa...

Hej Ingmarie! japp, ska man så ska man... Det går inte att hålla på och hitta på orsaker för att inte träna. Man får hitta lösningar.

PS: Härligt backpass du fick till idag!!