söndag 5 december 2010

24 km långpass med fartökning

Dagens långpass gick jättebra. Vädret var perfekt, -2 grader och vindstilla, och underlaget var hårdpackad snö. Visst, det var vinterunderlag men så här års kan man nog inte räkna med bättre underlag än vad det är på Gävsjövägen i Vallentuna. Jag rekommenderar varmt att springa där nu. Visst ibland har bilarna rivit upp underlaget och ibland kanske det kan vara lite halt så det bästa är att ta det lite försiktigt men så här års är det vinterunderlag, det bara är så. Det kanske påverkar km-tiderna med 5-10 sekunder per km men det är helt OK. Jag tycker inte att det finns någonting att "gnälla" på :-). Det är så här på vintern och det är jätteskönt!

Det är otroligt inspirerande att springa springa på Gävsjövägen när all snön ligger som ett tjockt lager på granarna, de är tyst och lugnt, och det enda som hörs är mina egna fotsteg och min egna taktfasta andning.

Jag kände mig stark hela vägen och gjorde en fartökning de sista 12 km. Delar jag upp långpasset i två delar, en del med lugn löpning och en del med fartökning så blev tiderna följande:
  • 0 -> 12 km, tid 1:01:12, 5:06 min/km
  • 12 -> 24 km, tid 56:24, 4:42 min/km
Summerat blev rundan 24 km, tid: 1:57:36, 4:54 min/km.

Nu när träningen är avklarad och jag känner mig nöjd och glad så ska det bli skönt att gå till några vänner som har bjudit oss på Glöggfika, det ska bli mysigt. Mmm, det är mycket Glöggfika så här innan Jul. Förra veckan var vi bjudna på Glöggfika hos några andra vänner.....

Ser också fram mot nästa träning. Då står intervaller på schemat :-)

7 kommentarer:

Ingmarie sa...

Superbra jobbat! Vad roligt att det går så bra! Jag märkte i dag att det beror verkligen på vilken kommun man bor i om det är bra eller dåligt underlag. Gäller att bo på rätt ställe så här års...

Robban sa...

Bra jobbat Lennart... Själv hade jag väldigt moddigt ute så jag bestämde mig för att fortsätta testa löpbandet... Fick ihop dryga 14 km men sedan fick det räcka... Blir väldigt varmt och svettigt i källaren utan fläkt... Får se till att införskaffa en sådan... Kör lite längre senare i veckan istället...

Lennart sa...

Hej Ingmarie!
ja, det beror säkert på vilken kommun man bor i. jag tror att Stockholm hör till en av de sämsta.

Härligt pass du fick till idag!


Hej Robert!
Löpning inomhus på löpband blir varmt, jag har också märkt det. Det där med fläkt är nog ett måste. Skönt det måste kännas med ett löpband om det skulle vara för kallt att springa utomhus.

MVH

Daniel sa...

Vilket bra långpass! Måste själv se till att komma igång med dom på allvar snart ;)

Nu har jag läst din New York berättelse. Tråkigt med det onda i halsen men annars gjorde du ju ett kanonlopp. Härligt också att du lyckades fånga ögonblicken i Brooklyn. Jag har själv en massa fina minnen därifrån som jag suger på fortfarande :).
Grattis till en fin prestation om än lite sent! ;)

Lennart sa...

Hej Daniel: Jag tackar för dom orden :-). NY var surrealistiskt, men oj vad jag pinade mig sista 5 km och loppet var oförglömligt.

Ska du springa Stockholm Marathon i sommar?

Daniel sa...

Nej! det blir inget Sthlm här! Ska bara satsa på halvmaran nästa år och försöka göra sub 1:23 så jag kan kvala in till New York 2012 :)

Sista 5km i New York är riktigt jobbiga! ;)

Lennart sa...

Hej Daniel!
Vet inte riktigt vilket pers du har på halvmaran men jag tror mig veta att du lyckades med ca 3:05 på helmaran i somras så 1:23 tror jag att du fixar. Om jag inte missminner mig så har du 37-38 min på milen också så jag tror du har 1:23 som "i en liten ask" :-).

Hmm, det är många som pratar om NYCM 2012. Det kanske blir många så åker över :-)