tisdag 21 december 2010

3*3200 m intervaller på löpband

Idag blev det långa intervaller på löpbandet på jobbet. Mitt träningsprogram inför Nyårsloppet sa att jag skulle springa 3*3200 m i 4:15-fart med 5 min joggvila mellan varje intervall. Efter en 1 km lång uppjogg höjde jag farten och den första och den andra intervallen gick helt enligt plan, dvs 4:15-fart i 13 min och 36 sek och vilan mellan intervallerna var 5 min jogg.

Eftersom de två första intervallerna kändes bra så tänkte jag att jag kanske kan pressa mig lite till så när den tredje intervallen började höjde jag farten till 14.5 km/tim vilket motsvarar 4:07-fart. Genomförde hela sista intervallen i 4:07-fart och efter det var jag riktigt trött men det kändes riktigt skönt. Avslutade med 1 km nerjogg.

Det finns ingen fläkt vid löpbanden på jobbet så jag var riktigt svettig under och efter passet. Som en våt trasa......

8 kommentarer:

Ingmarie sa...

Snyggt! Och visst är det skönt att få svettas lite. ;-)

hempa sa...

Super! Riktigt bra pass! Måste kopiera ditt upplägg och prova 3*3200 vid tillfälle. 16 varv inomhus eller på löpband är frågan att fundera på någon vecka.. :-)
Körde 4*2000 igår, de här långa intervallerna känns riktigt riktigt givande!

Lennart sa...

Hej Ingmarie!
Tack och ja, det är skönt att få jobba ordentligt och svettas lite :-).

God Jul Ingmarie!

Hej Hempa!
Jag har tagit upplägget från förra numret av RW. Vi får se hur det fungerar på Nyårsloppet om en och en halv vecka.

Jag funderade också på att genomföra passet inomhus på bana men jag var orolig för att jag skulle "tappa räkningen" på antalet varv :-) och sen var löpbandet på jobbet närmare...

Jag ska genast in på din blogg och läsa om ditt pass.

God Jul Hempa!

hempa sa...

Tack!

Faktiskt inte helt lätt att hålla räkningen inomhus, efter 6-7 varv börjar det röra till sig i huvudet. Utan klocka på armen skulle jag garanterat springa fel antal varv :-)

Unknown sa...

Håller med hempa - detta passet låter helt kanon! Blir väldigt sugen på att få tugga i mig lite längre intervaller.

Tack för tipsen på Mjölksyra/VO2max- tester, ska genast kolla upp dem. Kanske en liten julklapp tillmig själv?

God Jul!

/Johan

Staffan sa...

Instämmer med övriga, kanonbra pass. Liksom hempa tror jag mycket på de här lite längre intervallerna i lite lugnare intensitet för att bygga uthållighet i lite högre fart och orka genomföra alla i samma fart.

Toppa sedan det med 200-hundringari högre fart och det blir en väldigt bra mix!

Tack förresten för för tipset ang gula linser på brillorna förra veckan, nu har jag äntligen vågat byta linser på mina Atletus-brillor och ska testa snart!

God Jul Lennart!

Christer sa...

Hej Lennart,

Shit viket pass, har aldrig mäktat med att köra så långa intervaller. Som längst kört 1000m-intervaller.

Ska testa att köra lite långa intervaller.

Lennart sa...

Hej Hempa! Du har så rätt! Kort och konsist :-)

Har sagt det förr med säger det igen: God Jul!

Hej Liljeros! En julklapp till mig själv var precis vad det var. Prova långa intervaller (1500-3000 m) på eller strax under 5 km tävlingsfart. De är riktigt bra!

God Jul på dig också!

Hej Staffan! Jag har börjat ta till mig 200:ingar nu. Tidigare hade jag en idee om att de var för korta men 200:ingar är riktigt bra för att vänja kroppet att springa riktigt fort, teknik och löpsteg.

God Jul!

Hej Christer! Prova att variera med 200, 400, 1000 och längre intervaller. De är bra på olika sätt.

God Jul!