lördag 23 november 2013

Varför Ultraintervaller?

Jogg springer de Ultraintervaller. De springer 8*10 kilometer med start var tredje timme. Det innebär att en normaltränad löpare vilar ca 2 timmar mellan varje 10 kilometerslopp.

Jag ställer mig lite frågande till det här med ultraintervaller, och mina frågor kretsar kring:
  1. Finns det någon vetenskaplig grund för att det är bra att springa ultraintervaller, dvs 8*10 kilometer med start var tredje timme?
  2. Finns det någon vetenskaplig grund för att det är bra att springa 8 mil på ett dygn, och att det bygger upp kroppen? Sliter inte det mer än vad det ger?
Ett långpass över 30-35 km kan jag förstå. Teorierna kring det låter logiska, men hur ser teorierna ut för att springa ultraintervaller á 8*10 kilometer?

Jag har också noterat att Ultraintervallerna på Jogg påminner om en tävling. Är det så jag ska se det? Ska jag se det som en tävlingsform, och inte som en träningsform?

Någon som vet?

15 kommentarer:

Hoffen sa...

Har oxå funderat på det! Men inte kunnat formulerat mig så bra som i detta bloginlägget...Intressant och se vad du får för svar

Annelie sa...

Jag har också funderat, och jag kom fram till följande.

http://iammissevil.blogspot.se/2013/11/inga-ultraintervaller-for-mig-idag.html

Lennart sa...

Hej Alexandra!
Ja, jag hoppas på det. Som Annelie nedan skriver på hennes blogg (använd länken ovan) så verkar det vara mest mentalt och näringsmässigt träningen ger effekt.


Hej Annelie!
Bra inlägg! Du verkar ha erfarenhet av det här!

Kul med din personliga reflektion, men bara så jag förstår allt rätt så är det den mentala och näringsmässiga (mat och dricka) biten som man tränar mest. Någon vidare fysisk effekt får man alltså inte?

Jag undrar också om inte ultraintervaller är rent kontraproduktiv rent fysiskt eftersom det är så långt. 8 mil måste ju slita mer än vad det ger.

Skosulan sa...

Löpblogazinet Skosulan går också igång på dina funderingar om ultraintervaller.

Annelie sa...

Jag kan bara utgå ifrån mig själv, och det blir kanske inte så väldigt vetenskapligt, men jag upplevde ultraintervallerna mer som en nedbrytande tävling än uppbyggande träning (av de anledningarna som jag skrev i mitt inlägg.

Utifrån många nybörjares kommentarer på UI-tråden så kan man läsa att de inte börjar äta tillräckligt tidigt, och när energin är slut så har de ingen aptit. Så UI är en bra ögonöppnare till hur kroppen reagerar på långvarig belastning.

Så om man har ett klokt upplägg så kan det kanske vara träning inför ett långt ultra, men absolut inte nära inpå en tävling.

Vill man utmana sig själv finns det nog bättre alternativ. Antingen ett riktigt långt långpass, eller kanske 3x3h under ett dygn. Det tror att man skulle få bättre effekt av, och hinna återhämta bättre mellan intervallerna.

Att springa 8 mil under ett dygn är väl egentligen inte så nedbrytande om man är tränad för det, men då är sättet man springer dem nog av betydelse.

Annelie sa...

Men jag tycker att man ska testa. Det är ju först då man kan ha åsikter om det egentligen. Mina erfarenheter är ju just mina erfarenheter...

Lennart sa...

Hej Alex!
Kul :-)! Jag har länkat upp Skosulan också. Kul sida du har gjort :-).

Hej igen Annelie!
Jag har inte läst UI-tråden (ska försöka plöja igenom den. Den börjar bli lång.... :-)), men att ultraintervaller ger en erfarenhet kring hur kroppen reagerar under belastning lång tid låter som ett jättebra argument för att träna och prova ultraintervaller någon gång.

Själv brukar jag springa långpass på upp till 3 timmar, och med min bakgrund känns 8 mil väldigt långt :-), men jag beundrar er som klarar det.

Jag tror också att man med din erfarenhet och bakgrund kanske kan säga att du "är vetenskapen" i det här ämnet (positivt menat). Jag menar. Om du upplever det på ett sätt så tror jag att det väger tungt :-) eftersom du just har erfarenhet av att springa och träna så här långa distanser vilket många av oss andra inte har :-).

Annelie sa...

Tack :)) Jag är långt ifrån någon erfaren ultralöpare. Och när man är långsam som jag kan man springa länge utan att komma så långt ;-)

sarjoh87@gmail.com sa...

Haha. Ja i mina öron låter det bara galet. Inte alls sunt för kroppen tror jag!

Lennart sa...

Sara - Jag tror att de flesta tänker så. Hjärnan måste liksom vänja sig vid tanken :-).

Dock är det kul att se hur Ultralöpare kan övervinna de mentala barriärerna som tex jag har. Jag är tveksam till om jag har huvud för att springa så långt, men å andra sidan kanske det är därför jag borde springa ultraintervaller :-).

lillaaasen sa...

Hej Lennart !
Intressant fråga du ställer för jag har själv undrat.
Det man läst på jogg.se är ju att det ska vara bra träning, men sant är att dom ofta nämner pannbenet först.
Jag sprang dom åtta i somras och jag sprang enbart för att jag skulle se om jag klarade det.
Kan nog tänka mig att det ändå gav en bra träning framför allt inför ultralopp där man ju måste orka fortsätta springa fast ben och allt annat är slut.
Ja och att låta det där innanför pannbenet bestämma sig för att det ska gå.
Nu när jag klarat det så känns det inte intressant längre.
Jag ställde en fråga i UI-tråden, hur man skulle lägga upp dom åtta milen för attt det skulle bli så bra träning som möjligt.
Jag fick inget svar på den saken.
Jag håller inte alls med dig om att det skulle visas fram som en tävling utan det här är något man gör tillsammans med andra, man hyllar och peppar varandra och man når sitt mål genom att klara alla åtta.
Att det visas en resultatlista är väl bara naturligt, däremot är det väl inte ett enda pris?

Ingmarie sa...

Nyttigt? tror inte det är så nyttigt att kuta t.ex. en mara på stenhård asfalt heller men man gör det ändå bara för att man vill och för att det är kul! :-)

Staffan sa...

Jag tror att det framförallt är en mental grej som man gör ihop med andra. Tävling och huruvida det är bra träning är nog sekundärt, det är ett test för att se om man orkar gå upp mitt i natten efter bara någon timmas sömn för att springa t ex tredje milen och för att se om energin och pannbenet räcker till sjunde och åttonde milen framemot kvällen på trötta ben. Inte för att jag är så sugen men jag ser på det som jag ser på ultra och många andra lite udda löpevents, framförallt en utmaning. Fysiskt och mentalt.

Lennart sa...

Hej Fredrik!
Först vill jag gratulera dig till en fantastiks prestation. Mycket starkt gjort, och jag är imponerad av att du grejade det :-). Jag tror och hoppas att det kommer att gå jättebra för dig framöver! jag önskar dig verkligen Lycka till!

Det jag menade med ordet "tävling" var egentligen att ta bort fokus från ordet "träning" som förknippas med att "bygga upp/förbättra". Detta eftersom ultraintervallerna fysiskt sätt kanske inte är träning för att "bygga upp kroppen" utan det är en utmaning som man vill övervinna, och då handlar det kanske inte längre om att "bygga upp" eller träna fysiskt.

Det jag menar är att jag ser på fenomenet ultraintervaller som "träning", vilket jag kanske inte borde göra utan jag borde se det som en "utmaning" eller "tävling" med syfte att "klara av" vilket sliter mer på kroppen än vad träning med syfte att "bygga upp kroppen" gör. Det är bara jag som måste placera det rätt.

Dock är det säkert som andra redan påpekat att det är en bra "mental träning" och erfarenhet inför ultralopp så att man vet hur kroppen reagerar efter lång tids belastning och efetersom du genomförde alla åtta intervallerna tror jag att du är väl förberedd inför kommande utmaningar :-)

Lennart sa...

Ingmarie - Nä, jag tror inte heller att det är så nyttigt. Framförallt inte i tävlingsfart :-). Det är bara nedbrytande :-).

Staffan - Ja, det är precis där vi börjar hamna nu :-). Det känns som att Fredrik och Annelie har beskrivit det bra :-).