tisdag 19 november 2013

Ingen riktig koll

Jag vet inte riktigt varför jag springer snabba tvåhundringar med lång vila så här sent på säsongen, men jag vet att några klubbkamrater gjorde det vid den här tiden förra året, och jag vet också att de blev riktigt snabba senare under tävlingssäsongen.

Farten, den långa vilan och längden på intervallerna betyder att det inte handlar om någon tröskel eller VO2-max träning, utan jag tror att det mer handlar om styrka och löpsteg. Jag tror att det handlar om att springa högt upp på fotbladen och utveckla ett effektivt och vägvinnande löpsteg.

Dagens pass blev 5 km uppjogg i 4:55-fart följt av sex stycken tvåhundringar på ca 35 sekunder följt av 5 km nerjogg i 5:12-fart.

Även fast jag inte riktigt har full koll på varför jag springer den här typen av pass så här sent på säsongen så hoppas jag ändå att det ska hjälpa mig att bli minst lika snabb som mina klubbkamrater var förra säsongen.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Nu blev jag lite inspirerad! Ska nog göra som du och lägga in lite fart i träningen ibland. Tror du gör rätt, variation är nyckeln till att bygga bra form och det gör nog gott att inte låta kroppen vänja sig vid bekväm fart, även fast man mest bygger mängd den här årstiden.

/Jimmie

Jenny B sa...

Det är dessutom roligt med lite fart emellanåt - ett alldeles tillräckligt bra skäl, enligt mig!

Lennart sa...

Jimmie - Om benen känns bra tycker jag att det bara är att lägga in ett pass tvåhundringar ibland. Tvåhundringar är också perfekt att köra inomhus.

Tror att det också är bra att komplettera mängdträning med lite backe också :-).

Jenny - Ja, precis. Det viktigaste! Det är roligt också :-). Bra!

Ingmarie sa...

man måste inte ha koll på allt. :-)