söndag 3 november 2013

Det rullar på

Det rullar på. Gårdagens 12 kilometer i 4:46-fart följdes upp med ett långpass över 26 kilometer i 5:57-fart idag.

5:57-fart är inte fort, men det var inte heller meningen att springa fort idag, för jag sprang tillsammans med en kompis, och vi sprang i lugn pratfart, och det fick helt enkelt ta den tid det tog.

Vi sprang på regntunga skogsvägar, geggiga stigar, och kuperade terrängspår. Inte sällan var vi tvungna att hoppa över gegga och vattenpölar. En härlig skogslöpning. Jag gillar när det är så. Jag gillar det skarpt.

När jag kom hem var en av mina grannar ute i sin carport.
- Hur långt har du sprungit, frågade hon.
- 2.6, svarade jag.
- Jaha så hon, och fortsatte med; - Jag brukar springa 5.
Jag tittade på henne, nickade, och log. Tänkte att det är bra som det är. Jag gick in och drack Oboy.

12 kommentarer:

Jenny B sa...

*fniss*
Låter som en riktigt skön runda. Perfekt söndagsträning!

Johnny sa...

Hahaha :-)

Staffan sa...

Haha!

Lennart sa...

Jenny - Ja, det kändes verkligen perfekt idag. Jag ska passa på att göra fler pass av den här typen under nobvember och december. Jag tror det ger bra grund att stå på i framtiden :-).

Johnny och Staffan - Visst var det bra! :-).

anneliten sa...

Hmm, och så var det det där med enheter... Minns att det tjatades om det när jag pluggade :-) Jag hade nog sagt 26.

Olov sa...

Svårt det där med kilometrar och mil. Kanske bäst att göra som du gjorde o låta det va.

Anonym sa...

När mina grannar (ultralöparen mittöver undantagen) frågar hur långt jag sprang, brukar jag svara "typ 8-9 km", även fast jag sprungit 25 km distans eller tuffa intervaller. Vet inte riktigt varför jag gör så.. Kanske för att man inte ska uppfattas som en kuf i området? Det här med att löpning är en trend gäller fortfarande en försvinnande liten minoritet i Sverige, majoriteten ser fortfarande skeptiskt på oss som utan vidare drar på oss tights och mössa och sticker ut i skogen och kör tills benen viker sig. Hade man tränat samma mängd på gym eller för den delen cross-fit så hade det varit annorlunda, det är ju tufft :) Ibland är livet bra konstigt..
//M

Lennart sa...

Anneli - Ja, men var går gränsen :-)? När börjar man prata mil istället för km?

LL kan man säg är 30 km eller också 3 mil. Maran går också bra att säga 42 km eller 4.2 mil, men Swiss Alpin Marathon brukar man säga 78 km :-). Hmm, det är väl lite som man vill det där :-).

Olov - Ja, det var nog det. Det fanns ingen anledning :-).

M - Spännande fenomen det där med att passa in och att inte riktigt erkänna hur långt man har sprungit :-). Jag känner igen det, och har själv gjort precis lika dant vid något tillfälle :-).

Ingmarie sa...

Hihi. Jag hade sagt tiden jag varit ute. :-)

Lennart sa...

Ingmarie - Ja, det kanske hade undvikt ett missförstånd, men om jag hade sagt att jag hade varit ute i "två och en halv" hade hon kanske sagt att hon brukar vara ut i "trettio" :-).

Ingmarie sa...

Fast du hade enkelt kunnat lägga till "timmar". :-)
2,5 min tror jag inte ens hon hade trott. :-)
Fast kanske 2,5 dagar..;-)

Lennart sa...

Ingmarie - Ja, visst hade jag kunnat göra det, men nu blev det kortare med "två och en halv" och i trötthetens anda efter "två och en halv mils löpning" så använde jag den kortare varianten :-).