onsdag 6 november 2013

Är jag slut som löpare?

Är jag slut som löpare? Var jag på toppen av min förmåga den 15 maj 2013? Kommer jag någonsin att springa en mil fortare än 38:50 som jag gjorde på Arenamilen? Det är frågor som plågar mig. Frågor jag ältar om och om igen.

Höstens misslyckade satsning på att springa Hässelbyloppet på 37 minuter har satt djupa spår. Det är snart en månad sedan misslyckandet, och tankarna snurrar fortfarande i huvudet. Tankar kring hur jag ska komma tillbaka på bästa sätt.

Jag har bestämt mig. Jag ska springa en mil snabbare än 38:50. Det är det som motiverar mig. Det är det jag tänker på samtidigt som jag springer de mörka vinterpassen.

11 kommentarer:

Gabriel L E sa...

Såklart du inte är slut som löpare Lennart! Du kommer igen, ingen tvekan om det. Du kanske kunde fundera på att kolla dina värden och se så du inte har järnbrist eller nåt sånt, som begränsar dig. 2014 kommer bli ett fantastiskt år, nu sätter vi igång med förberedelserna. Yeah!

http://42195laufend.blogspot.ch/ sa...

Hej Lennart
Det är nog klart att det här året inte år "toppen av flaggstången" som vi säger i Schweiz ;-)
Lek med olika träningsplaner och -hastigheter och unna dig en "vinterpaus" som är mindre krävande, så ska du lyckas.
Och om du tar min man eller mig som referenser, så har du minnst 14 resp. 11 år tid att revidera din PB på milen :-))
Många hälsningar
Marianne

Jenny B sa...

Klart att du inte är slut som löpare, Lennart!!,

Jag skulle vilja påstå att om man når sina mål, trots både skador och längre sjukdomsuppehåll, så är målen för lågt satta från början! ;)

Ditt tidigare resonemang om att det inte fungerar att toppa utan stabil grund, det lät däremot klokt, tycker jag!

Lennart sa...

Gabriel - Vi bestämmer att 2014 ska bli det bästa året. Då blir det så :-). Både för dig och för mig :-).

Marianne - Du och din mans prestationer hjälper :-). Jag har faktiskt tänkt på dem :-) och att ni presterar så fantastiska tider :-). Mycket inspirerande!

Synd att du inte skriver din blogg på svenska :-). Jag har lite svårt att förstå tyskan, men det ser ut som att ni har riktigt härliga turer. Ofta fina bilder :-).

Jenny - Tack! Ja, det där med att bygga grund tror jag också på. Det är faktiskt så att jag har känt av träningsvärk både i vader och lår efter några pass nu och det ser jag som positivt på flera sätt.

För det första så tror jag att träningen tagit bra vilket är positivt, och för det andra så tror jag att det också visar att jag kanske inte var så bra "grundtränad" heller vilket betyder att grundträning troligtvis är rätt nu :-).

Phu, blev långt det här men jag hade så mycket att säga..... :-).

Marianne sa...

Tack Lennart
Jag funderade faktiskt på att skriva bloggen tvåspråkigt, men jag vill inte plåga någon med min semestersvenska ;-)
Även om jag ville, så kunde jag aldrig skriva så djupgående, fantasiefulla inlägg som du - tack så mycket för en alldeles speciell blog!

Förresten så ältade vi samma fråga som du idåg - är det "slut" nu, kommer vi någonsin att springa marathon snabbare än förra året?
Det är bara två veckor kvar till Firenze Marathon, träningen känns väldigt hårt och vi är hemskt trötta ;-)
Blir spännande att se hur det blir?
Man kan nog inte planera rekordtider - de kommer till när alla pusselbitar sitter fint, och det gör det ju sällan ;-)
Ha det roligt med vinterträningen!

Lennart sa...

Marianne - Tack för alla snälla ord om bloggen.

Det är svårt att slå bort tankar och har vissa tankar fastnat kan det bli ännu svårare men jag tror att vi (du, din man och jag) gör bäst i att inte älta den där frågan :-). Den är nog bara hämmande :-).

Träning inför marathon är jobbigt så jag förstår också att ni är lite trötta nu så här nära Firenze (Florens) Marathon, men nu är det bara nertrappningen kvar innan loppet så passa på och njut nu :-).

Jag tittar in på din blogg och ser hur det går för er. Lycka till!!!

Henrik sa...

Jag instämmer i "klart du inte är slut"-kören! Med löparmått mätt så är du ju fortfarande ung :-) Gäller nog bara att hitta rätt träningsupplägg, vilket självklart inte är så lätt. Men det grejar du!

Staffan sa...

Du har ambitioner Lennart och det är bra! Däremot är det inte roligt att känna att man inte är i närheten av där man vill vara, något jag också erfor i våras.

Ju bättre vi blir desto bättre vill vi bli, en paradox som ibland ställer till det för oss och ibland kanske t o m hämmar oss?

Du missade som sagt en del grundträning i våras, kanske körde du sedan för hårt i ett försök att kompensera det, jag vet inte och det finns säkert inga klockrena svar.

Jag vet bara att det finns alla förutsättningar för dig att fortsätta utvecklas! Du reflekterar, har både ett tänk och en långsiktighet i din löpning och jag tror absolut inte på att du är "slut" som löpare.

Bygg en bred bas nu i vinter med regelbunden lugn distans och lite tröskel, kanske något inomhuspass ihop framemot vårkanten, så ökar du andelen fartpass sakta under våren och så siktar vi båda på att förbättra milperset säsongen 2014, mitt milpers är ju nu drygt två år gammalt och jag vill förbättra det!

Lennart sa...

Henrik - Rätt träningsupplägg? Hmm, ja. Jag ska prova mig fram lite :-). Just nu tror jag på distanspass och långpass :-).

Staffan - Ja, jg tror att din beskrivning blir bra.

Jag har funderat lite på ditt milpers. Som du sa, det är ett par år gammat och jag förstår att du är lite sugen på att slå det :-)!

Elin sa...

Jag har tänkt precis samma sak (fast om mig själv, kanske jag ska tillägga ;-)). Det var ett halvår sedan jag sprang milen på strax över 43 minuter och när jag börjar löpträna (långsamt från start) igen efter skadan har jag ingen aning om hur det kommer att kännas. Kommer jag nånsin att komma ner i de tiderna igen?

Och Jo, det kommer jag och det ska gå ännu snabbare! Och du kommer också att slå din bästa tid! Jag vägrar tro nåt annat.

Full fart framåt, Lennart!!!!

Lennart sa...

Elin - Den där milen du sprang på strax över 43 min var grym!!

Jag tror också att du har rätt. Med en skadefri period och lite målmedveten träning så kommer både du och jag att slå våra bästa tider :-). Vem vet. Det kanske sker på Arenamilen näst år :-)

Nu kör vi Elin :-)!