söndag 10 november 2013

28 000 löpsteg

Ett löpsteg. Ett löpsteg är så fundamentalt och i grunden så enkelt. Trots löpstegets självklara natur och enkelhet kan ett löpsteget också vara väldigt svårt.

Teorierna kring löpsteg och skodon är många. Allt från framfotslöpning i sandaler till rullande löpsteg i ett par Hoka OneOne.

Att ta det första löpsteget i ett träningspass kan också vara svårt. Steget över tröskeln och ut genom dörren är ofta det svåraste steget att ta.

Idag tog jag steget över tröskeln. Sedan tog jag det första löpsteget, ett löpsteg som följdes av ytterligare ca 28 000 löpsteg. 28 000 löpsteg där samtliga löpsteg kändes lättare än det första.

Dagens träningspass blev ett långpass över 28 kilometer i 5:21-fart där jag snurrade omkring i spåren vid Täby IP och Skavlöten.

6 kommentarer:

Karin sa...

Eftersom jag är med i en stegräknar tväling så vet jag att 28km ger betydligt fler steg ä 28 000st i 5:21-fart, du kan minst dubbla det :-) Bra jobbat!

Peter sa...

28000! Låter redan det otroligt mycket. Tur man inte behöver räkna alla steg eller tänka på vartenda steg utan att hjärnan sköter detta automatiskt.

anneliten sa...

Vad långt du springer. Mara i antågande?

Lennart sa...

Hej Karin!
Oj, det dubbla :-)! Ett löpsteg kanske inte är mer än 50 cm i den farten. Jag uppskattade det bara som 1 meter = 1 steg, men jag misstänkte att det att det skulle vara flera :-)

Jag tänkte skriva 35 000 först (alltså 1 steg = 70 cm), men jag tänkte att jag inte ville riskera att överdriva :-).


Hej Peter!
Hoppas du snart är igång igen efter NYCM. Vilken upplevelse :-).

Visst låter 28 000 mycket. Jag reflekterade också över det när jag sprang långpasset :-). Det är som sagt tur att hjärnan kan koppla bort det :-). I annat fall kanske vi hade varit trötta redan efter 100 :-)


Hej Anneli!
Nej, ingen mara. Är inte ens anmäld till någon mara. Det är bara grundträning nu med fokus på att bygga mängd :-). OK. lite fart blir det emellanåt, men mängd är prio ett nu :-)!

Ingmarie sa...

Jag har haft stegräknare någon gång men jag litar inte riktigt på dem.Kunde bli så himla olika resultat.
men det kanske beror på märke. Och oavsett så blir det en himla massa steg på 28 km. :-)

Lennart sa...

Hej Ingmarie!
Såg inte kommentaren förens nu....

De där stegräknarna reagerar nog på minsta rörelse så de är nog inte att lite på helt, men det är vår löpning :-)!