fredag 21 juni 2013

Sommartempo

Tempot går ner. Allt är lite lugnare nu. Nu på sommaren. Nu på sommaren går det inte lika fort. Hela Sverige stannar av. Den rofulla sommaren har anlänt. En sommar med sitt sommartempo.

Jag springer över blommande sommarängar i mitt sommartempo. Jag springer förbi hagar med betande kor och getter. Mitt sommartempo är lite lugnare. Lite behagligare.

Mitt sommartempo är ungefär 10-15 sekunder långsammare per kilometer än mitt vanliga tempo. Som igår. Igår sprang jag min vanliga runda till Täby IP plus ett varv i 10 km spåret. Det var en härlig sommarkväll, och snittempot på rundan blev 4:47 min/km över 16.6 kilometer.

Sommartempot stressar inte. Sommartempot ger tid. Tid till annat. Tid till att bada. Bada kvällsbad. Att ta ett kvällsbad i en sjö i en skog efter ett träningspass en varm sommarkväll är inte dumt. Inte dumt alls.

7 kommentarer:

Alexandra sa...

Underbart inlägg! precis så är det...Tempot är lugnt och behagligt...varför stressa? snart kommer hösten med massa stress och tempo...Ha en underbar midsommar bästa Lennart :D

Håkan sa...

Ja visst är det skönt att varva ned och låta kroppen få lite välbehövlig vila den också! Man mår så mycket bättre då.
Själv tog jag en lugn midsommarjogg idag på förmiddagen och tog det lite lugnare än vad jag hade tänkt, mest för att bara njuta av tiden som är.
Ha en skön midsommar!

Jenny B sa...

Tempot är lågt, men det går på rätt håll. Även om ökningen också går sakta, sakta :-)

Ha en riktigt trevlig midsommar!

Lennart sa...

Alexandra - Tack! Ja, varför stressa nu? Ha en underbar midsommar själv :-)!

Håkan - Tack! Midsommarjogg lät skönt. Klokt att du lyssnade på kroppen.

Ha en fin midsommar :-)!

Jenny - Tack! Vad kul att det går åt rätt håll! Underbara nyheter! Låt det ta den tid det tar! Det går inte att stressa förbi :-).

Ha en rikigt fin midsommar själv :-)!

Peter sa...

För mig är det tvärtom vintertempot är lågt medan sommartempot är högt eftersom det är då min kropp fungerar optimalt.

Peter sa...

För mig är det tvärtom vintertempot är lågt medan sommartempot är högt eftersom det är då min kropp fungerar optimalt.

Lennart sa...

Peter - Ja, jag förstår. Vintertempo i snömodd är förståss också långsamt, men det kanske inte riktigt var det du menade. Du kanske medande överhuvud taget löpning i mörker, kyla, mycket kläder, omotiverat, etc, etc, eller?

Hur som helst har jag en tendens att springa fortast, och ha den bästa formen i oktober/november. Hösten är bäst för mig :-).