söndag 9 december 2012

Träning och adventsfika

På bordet finns alkoholfri glögg, lättglögg och vinglögg. Det finns kaffe, lussekatter, pepparkakor, dadlar, paj och allt annat som hör till ett traditionellt adventsfika.

Alla gäster är glada och positiva. Det luktar gott, ljusen är tända och från stereon hörs fin julmusik. Det hela är så där julmysigt.

Själv har jag precis sprungit 12 km i 4:38-fart, och det känns lite fel att dricka vinglögg och äta onyttigheter så tätt in på ett träningspass. När jag tänker så känns det nästan som att jag förstör allt det julmysiga. Passar det in att tänka så?

Jag tycker också att det är mysigt, men på mitt sätt. För mig handlar adventsfikat inte bara om att äta. Det handlar också om att träffa människor, och ha en trevlig stund tillsammans.

För mig är ett lyckat adventsfika en helhet mellan att träffa trevliga människor, äta gott och lagom mycket, och fortfarande känna mig fräsch och nyttig efteråt. Skulle något av detta falla bort skulle inte jag känna att det var ett lyckat adventsfika.

Jag äter lite återhållsamt. Jag nöjer mig med lättglögg, peppakakor och lussekatter. Det räcker så. Tråkig? Jag vet inte. Troligtvis beror det på vem man frågar.

Inga kommentarer: