måndag 14 februari 2011

Slalom i Hassela och distanslöpning i 5:02-fart

Igår kom vi hem från Hassela Ski Resort efter en långhelg med slalom. Ovädret som drog över Sverige i helgen märkte vi inte av någonting. Det snöade visserligen lite när vi åkte upp mot Hassela, under torsdagen, men ingenting att tala om. På fredagsmorgonen var det dock snö upp till midjan när jag skulle hämta skidorna men det gick bra ändå. Annars har det varit mellan 5-10 grader kallt, strålande sol och perfekt skidåkning.

Det fina med att åka slalom är att det är så kul att utmana sig själv i branta backar så jag märker inte att jag blir trött. När jag tog av mig pjäxorna efter en heldags skidåkning kände jag mig matt och orkeslös i benen, de nästan vek sig :-). Min slutsats är att slalom är en bra alternativ träningsform.

När vi kom hem i söndags var planen att ge sig ut på ett långpass på 27 km men jag var tvungen att skotta snö från vår uppfart och det tog säkert en och en halv timme. Under den tiden hade det hunnit bli mörkt och kallt (-14) så ett långpass kändes inte alltför motiverande. Bestämde mig för att träna lite ändå och det hela slutade med att det blev 10.76 km distanslöpning på tiden 54:10 vilket ger 5:02-fart.

Jag har också lite dåligt samvete för att den senaste tidens träning har varit så "halvdan". Långpass och kvalitetspass har ställts in på grund av vaden och igår ställdes ytterligare ett långpass in och det är inte bra. Nu ska det bli lite mer struktur på träningen igen!

6 kommentarer:

Unknown sa...

Kvalitet eller inte men glöm inte ta hand om vaden så det inte blir värre. Eller snarare vattenlöpning på Ingmaries vis under några pass när kylan ligger tung över Svedala :-)

Peace Love och Valentin Kram!

Olov sa...

Hej.
Det låter ju härligt med slalom, man blir ju lite sugen nu när det var ett tag sen.
Så kan det vara ibland, att löpningen inte riktigt går som planerat. Men det kommer nog bättre tider.
Olov

hempa sa...

Välkommen hem! Slalom är perfekt för benstyrkan, noterade samma sak som du för ett par veckor sedan.

Du hinner träna kvalitet, trappa upp "lagom" nu bara så vaden håller.

John sa...

Verkar som du haft en fantastisk helg Lennart! Jag tror inte du behöver ha dåligt samvete för inställda pass. Jag tror det hör månaden till plus att du förmodligen gör rätt när du lyssnar på kroppen. Det är inte kul när den inte vill samma sak som en själv (kroppen dvs).

John sa...

Verkar som du haft en fantastisk helg Lennart! Jag tror inte du behöver ha dåligt samvete för inställda pass. Jag tror det hör månaden till plus att du förmodligen gör rätt när du lyssnar på kroppen. Det är inte kul när den inte vill samma sak som en själv (kroppen dvs).

Lennart sa...

Hej Jesper!
Nu när du går på utbildning måste jag lyda dina råd :-).

MVH

Hej Olov!
Om du har åkt slalom tidigare så prova det igen. Jag gillar det :-) och visst, bättre tider kommer. Det har vi lärt oss med åren :-).

MVH

Hej Hempa!
Du har så rätt. Tror faktiskt inte heller att jag behöver stressa. Det är bara några månader sen jag gjorde en mara i 5-fart och Nyårsloppet på 43 min (vinterunderlag) så visst måste det finnas där :-).

MVH

Hej John!
Det är en ständig kamp mellan förnuftet och viljan :-). Jag har faktiskt på senare tid börjat lyssna mer på kroppen.

MVH