lördag 26 februari 2011

Oj vad kul det kan vara med intervaller...

Idag träffade jag de fantastisk inspirerande människorna Ingmarie, Staffan, Hempa, Morgan och Annelie i Sätrahallen för ett intervallpass. På grund av min förkylning som inte riktigt vill släppa kände jag mig lite osäker innan passet på hur kroppen skulle svara, men provar jag inte så får jag inte veta.....

Hempa, Morgan, Annelie, Ingmarie (som riggar kameran inför den obligatoriska fotograferingen) och Staffan
Efter lite diskussion kring hur vi skulle lägga upp passet bestämde vi oss till slut för att genomföra Ingmaries pass som var 3*(500+400+300+200). Jag tänkte som vanligt att det inte lät så farligt och "jag kan alltid lägga på en lång intervall på slutet om det skulle behövas"...... Nu är det så att jag ofta tänker så när det gäller olika intervallpass. Jag tycker inte att intervallpassen låter så farliga, men jag måste bara säga att jag ofta har fel på den punkten och det hade jag även idag :-)

Hur som helst så startade vi. Staffan, Hempa och Morgan drog iväg i sin fart och jag, Ingmarie och Annelie i vår fart. De två första seten gick ganska bra där:
  • Femhundringarna gick i ca 3:40-fart.
  • Fyrahundringarna gick i ca 3:38-fart.
  • Trehundringarna gick i ca 3:40-fart.
  • Tvåhundringarna gick i ca 3:25-fart.
Efter det andra setet började det hända saker. Hempa verkade aldrig bli trött och "trummade på" i en faslig fart. Själv kände jag att kroppen inte riktigt svarade, jag flåsade ovanligt mycket och kände mig lite konstig i magen. Jag tror att Morgan och Ingmarie gjorde varandra sällskap när Hempa och Staffan inte gick att följa. Staffan kämpade tappert men jag tror att även Staffan fick släppa Hempa på slutet.

Eftersom jag mådde lite konstigt gjorde jag och Annelie varandra sällskap. Istället för att försöka följa de andra när de genomförde sista setet "tog vi det lite lugnt". Nu kan man tro att vi satte oss ner och tittade på de andra men det var inte vårt sätt att "ta det lite lugnt". Nä, vi gjorde 4 st tvåhundringar i 3:30-fart och avslutade med ytterligare en tvåhundring i 3:10-fart. Vi tog det lite lugnt....... :-)

Hempa, Staffan, Morgan och Ingmarie under nerjoggen efter passet.
Det hela blev ganska bra för jag tror att alla var klara nästan exakt samtidigt. Det var i alla fall inte många sekunder som skilde när vi avslutade vår sista intervall och stod och flåsade. Efter passet var jag riktigt stum i benen men Ingmarie körde hårt med oss idag. Löpskolningen skulle genomföras.... Tack Ingmarie för att du höll ihop det :-).

När jag till slut åkte hem kände jag mig så där härligt nöjd och i morgon ska jag försöka få till ett långpass....

Jag i kurvan i 3:20-3:30-fart (bilden lånad från Staffans blogg)
Ja, just det, jag höll nästan på att glömma. Innan vi lämnade Sätrahallen bestämde jag mig för att genomföra en sista tvåhundring så fort jag bara kunde. Hempa tog tid och jag lyckades avsluta tvåhundringen på tiden 32.17 och det är mitt pers på 200 meter (det var första gången jag provade att maxa också). Det ska bli kul att kanske förbättra det framöver :-).

7 kommentarer:

Unknown sa...

Bra fart på sista 200en för att ha kört så mycket Intervaller innan. Det ser lovande ut för framtiden =)

Robban sa...

Ni såg starka ut allihopa tyckte jag... Hoppas slippa stå bredvid nästa gång :-)

Staffan sa...

Väldigt trevligt att äntligen ses idag Lennart och bra sprunget, extra bra med en förkylning skräpandes i kroppen!! Även om man håller olika fart så är man hela nära varandra i hallen och kan peppa varandra!! Den där sista tvåhundringen var imponerande!!

Lite långpass på det här imorgon och du har fått ihop en riktigt bra träningshelg!

Ingmarie sa...

Tusen tack för i dag! Underbart kul och tack för skjutsen! Sats Liljeholmen är en höjdare! :-) Jag hoppas det blir repris på lördag! :-)

Anonym sa...

Tack för en riktigt rolig och trevlig förmiddag! Ser fram emot nästa tillfälle.
Snyggt sprunget också, att du höll ihop intervallerna trots tidigare strul med förkylningar och skador är starkt.

Morgan sa...

Jag fattar inte hur det kunde avsluta med ett så snabbt varv! Jag är glad att jag fick vara med igen. Tack för sällskapet!

Lennart sa...

Hej Adam!
Kul att se ditt namn här och visst, jag hoppas verkligen det vänder nu.

MVH

Hej Robban!
Hoppas verkligen du är med nästa gång. Tredje gången.....

MVH

Hej Staffan!
Visst gör det inte så mycket om man hålle lite olika tempo. Man är så nära varandra ändå. Det är också inspirerande att se träningskompisarna ge allt.

MVH

Hej Ingmarie!
Hoppas verkligen det blir en repris. Vi får höras om lördag.

MVH

Hej Hempa!
Visst :-) och nästa gång hoppas jag att jag kan ge dig lite mer kamp.... :-). Du var grym igår!

MVH

Hej Morgan!
Jag ska tacka dig också. Imponerad av din fart!

MVH