söndag 6 februari 2011

Långpass och förslag på artikelserie i RW

Äntligen fick jag springa ett långpass. Dagens långpass tänkte jag egentligen springa för två veckor sedan men på grund av sjukdom och skador har jag varit tvungen att skjuta fram det men idag blev det äntligen av.

Tidigare i vinter har långpassen varit 24 km men idag blev det lite längre, det blev 27 km, tid 2:23:46, och med ett snitt tempo på 5:19 min/km. Hur kändes det då? Nja, det var faktiskt lite jobbigare än vad jag hade räknat med. Jag tog det lugnt de första 20 km, 5:22-fart, och tanken var att öka sista 7 km, och visst, en ökning blev det men jag mäktade inte med den distinkta fartökningen jag planerade. Farten de sista 7 km blev till slut 5:08 min/km och då var jag riktigt trött på slutet. Några km under fartökningen gick nog i 4:45-4:50 min/km och jag tycker att det var synd att jag inte orkade hålla den farten hela vägen.....

Efter gårdagens blogginlägg på Staffans blogg bestämde jag mig för att kontakta Runner´s World och föreslå en artikelserie. Det jag föreslog var att de bör skriva en artikelserie om egendiagnos (har i och försig funnits), egenvård och förebyggande behandlingar av de vanligaste löparskadorna som till exempel benhinneinflammation, problem med hälsenor, kompartment syndrom, bristningar, hälsporre, etc. Tanken är att de ingående skulle beskriva symptom och skadan med hjälp av bilder på hur musklerna i det skadade området ser ut och hur musklerna arbetar och vad som åstakommer det onda (det finns massvis av såna bilder på nätet och kurslitteratur). Utöver det ville jag att de beskriver hur man kan massera, trycka och klämma för att läka skadan och undvika framtida besvär. Den här beskrivningen borde göras med instruktioner och bilder på exakt hur man trycker och klämmer samt vad man, genom behandlingen, åstadkommer i det skadade området. Självklart ska man ta det försiktigt när man gör det här men vissa saker tror jag att vi löpare skulle klara av själva utan att kontakta naprapat, massör eller sjukgymnast.

Det här har säkert gjorts gjorts förr men skillnaden mot vad jag tidigare har sett är att jag vill se en mer ingående beskrivning av hur man gör vid behandling av skadan, dvs det naprapaten brukar göra när han/hon trycker, klämmer och känner. Hur känner man till exempel en triggerpunkt i vaden med fingertoppen? Den kan inte vara så svår att ta bort själv. Det verkar bara vara att trycka lite lätt med fingertoppen. Nu kanske jag underskattar det här men jag tror faktiskt att med lite mer kunskap om de vanligaste besvären skulle man (eller jag) kunna undvika besvär genom att massera, trycka och klämma lite själv i förebyggande syfte.

11 kommentarer:

Unknown sa...

Med risk att minskat kund underlag för min del =), men jag tror att kroppskännedom är ett viktigt moment för att förhindra och rehabilitera skador. Mycket finns att finna på nätet men en sammanställning över de vanligaste skadorna vore en intressant läsning, Nu är ett av argumenten vid en sådan sammanställning att en skada sällan har en specifik uppkomst men kanske att fokusera på några av de vanligaste.

När det gäller triggerpunkter så har jag inte kommit till det ännu i min utbildning men jag vet att det är ett stort område och kan göras hur komplext som helst. Jag återkommer gärna i ämnet.

Peace Love och Löparskor!

Ingmarie sa...

Bra förslag! Terapeuter kommer ändå alltid att behövas men egenvård kan säkerligen både förhindra och minska svåra och långvariga skador. och det måste ju vara även terapeuternas önskan... :-)

Staffan sa...

Bra initiativ!! Appropå dina skadebekymnmer, här är en bloggpost som bör intressera dig:

http://feedproxy.google.com/~r/Runblogger/~3/6udYwX_q31c/gait-retraining-and-treatment-of.html

Lennart sa...

Hej Jesper!
Det var inte meningen att göra dig arbetslös :-) utan syftet är mer egenvården. Jag tror inte att jag kan ersätta en naprapat/sjukgymnas eller massör med egenvård men jag vill beta lite mer hurjag gör.

Triggerpunkter var ett utmärkt exempel. Det verkar inte vara så svårt att ta borts såna :-).

MVH

Hej Ingmarie!
Både du och jag kanske behöver lära oss lite :-). Vi börjar bli rätt flitiga besökare hos naprapater.... :-)

MVH

Hej Staffan!
Oj vad mycket det var och läsa där.... Vilken websida! Jag ska titta lite närmare på det....

Tack för tipset och vilken diskussion du drog igång :-).

MVH

hempa sa...

Nyfiken på hur du upplever att vara helt slut på slutet av ett långpass? Vet inte riktigt hur man ska känna sig efter 25 km och eftersom jag snart ska ge mig på den sträckan undrar jag du lägger upp det. Äter nu nåt längs vägen?

Bra initiativ med inskicket till RW!

När du börjar bli redo för intervaller i Sätra så hojta till så bokar vi en kväll/förmiddag.

Lennart sa...

Hej Hempa!
Vad roligt! jag mailade dig precis angående intervaller i Sätrahallen....

När jag är "helt slut" menar jag att energin är slut (kolhydraterna tror jag) i benen. Jag är inte mjölksyrastum som efter intervaller eller 10 km lopp. Det är också svårt att hålla 5 min fart och minsta backe tar emot ordentligt. Det är så jag menar :-).

Och ja, jag äter och dricker längs vägen. Försöker få i mig något ca var 6 km.

MVH

hempa sa...

Vad äter och dricker du? Jag testade nån slags gel för ett par månader sedan men kände mig mest konstig av den. Nu kör jag helt utan näring/vätska, måste väl ändra på det för att orka plus 20k.

Ingmarie sa...

Jag har alltid varit flitig besökare hos diverse behandlare. Nu har jag dock inte besökt en naprapat sedan.... november? Fick tips om denna sida; http://www.xn--hemvningar-gcb.com/

Staffan sa...

Ja, Runblogger är riktigt läsvärd, det är framförallt fokus på löpteknik och skor i hans blogg.

Har ni förslag på datum på intervallpass så kolla gärna med mig också! :-)

Mvh
Staffan

John sa...

Det där kan även jag skriva under på. Det vore kanon med en sådan artikel. För närvarande har jag ont på insidan av vaderna och jag har faktiskt inte en aning om vad jag skall göra åt saken. Förmodligen blir det något dumt som gör det hela värre :)

Riktigt bra jobbat på långpasset förresten! Fortsätt så :)

Lennart sa...

Hej Hempa!
För mig fungerar det att springa utan mat och vätska upp till ca 22 km men sen tar jag slut.

På långpass brukar jag dricka vatten. Om jag har sportdryck brukar jag dricka det också. Tar helt enkelt några flaskor vatten och några flaskor sportdryck.

Banan och gel fungerar bra för mig att äta och gel är äckligt det bara är så :-). Man får vänja sig för det är riktigt bra... När jag inte har gel kan jag också äta Nötcream (efter tips från Ingmarie). Russin har jag aldrig provat men många verkar tycka det är bra.

Som återhämtning (inom 5 min efter passet) brukar jag dricka Oboy. Det fungerar bra för mig. Efter 2 min är jag pigg igen :-)

MVH

Hej Ingmarie!
Den sidan har jag redan lagt som "Favorit" i min webbläsare. Tack.

Var det så länge sen... Kanon. Måste kännas jätteskönt att vara "hel". Men det är klart... Du tränar klokt också... Mycket annan träning och inte bara löpning. Jag måste också "öppna ögonen" för annan träning.

MVH

Hej Staffan!
Jag mailar ett förslag ikväll.

MVH

Hej och Tack John.
Låter lite som mitt problem. Kan det vara Soleus du behöver mjuka upp? Är det "kulan" eller sitter det mer mot benet?

MVH