söndag 13 juni 2010

Snabbdistans (tröskelpass)

Planen inför dagens träning var en distanslöpning med en fartökning bara för att känna hur kroppen skulle svara. Det var trotts allt ca 1 månad sedan jag körde ett pass med lite fart i.

När jag var klart hade jag kört ett snabbdistanspass i tröskelfart. Det bara blev så för kroppen svarade bra och det var så kul att få springa fort igen. Kunde inte låta bli och fortsätta. Regnet hängde i luften och det var en helt perfekt temperatur. Riktigt skönt pass.

Det blev faktiskt PB på rundan med över en minut. Siffrorna för dagens pass blev:
  • 12.01 km, tid 52:19, 4:21 min/km.
Jag tog en mellantid idag också så uppdelat blev passet:
  • 0->6 km, 25:52, 4:17 min/km
  • 6->12 km, 26:27, 4:25 min/km
Mmmm, lite långsammare sista 6 km men (var trött i några backar på slutet) jag tycker det är godkänt. 4:21 min/km över 12 km är jag rätt nöjd med. Kör jag lite korta och långa intervaller så kan det bli bra det här, både för milen och halvmaran.

6 kommentarer:

Ingmarie sa...

oj! Det var ett tufft pass så nära maran! Men du vet nog vad du gör. :-)

Anonym sa...

Grymt bra pass, du verkar vara i mkt bra form!!

Jörgen sa...

Härligt pass! Visst är det en skön känsla när benen ibland vill mer än huvudet? Ska du verkligen vänta ända till Hässelby med sub40-försöket?

Lennart sa...

Hej Ingmarie: ja, jag tänkte lite på det när jag sprang med det kändes bra. Hoppas att det inte påverkar. Blir lugnt idag och lättare distanslöpning imorgon. Jag hade faktiskt lite ångest igår och tänkte "det här var dumt" :-)....

Hej Hempa: Ja, det var ett skönt kvitto. Det var länge sen jag körde fart så jag var lite osäker på vad jag stod. Det kan bli bra med lite intervaller och några snabbdistans till. Det som känns extra bra är att det var så pass långt som 12 km.

Hej Jörgen: Vi har ju vår lokala tävling Vallentuna Flås i slutet av augusti (tror jag) men den banan är inte kontrollmätt. Skall i alla fall springa Vallentuna Flås som ett testlopp.

Anonym sa...

Det kommer bli riktigt bra för dig i höst. Ser åtminstone onekligen ljust ut!
Har lagt upp mina tankar om träningen tom 10/10-10 i bloggen.

Lennart sa...

Hempa: Tack. Skall kolla ditt program.