torsdag 17 juni 2010

1000-meters intervaller

Idag tänkte jag köra 400:ingar för första gången men när jag kom ner till IP skulle Vallentunas A-lag spela en fotbollsmatch så jag fick helt enkelt ställa in det. Åkte hem och körde 1000-meters intervaller istället.

Sist jag körde 1000-meters intervaller var den 6-maj så det var lite spännande och se hur jag stod. Vill säga att alla udda intervaller (1, 3, 5, osv) är svagt uppför de första 500 m och alla jämna (2, 4, 6, osv) intervaller är svagt nerför de sista 500 m. Därav är tiderna lite "fladdriga" men de udda intervallerna är riktigt jobbiga. Så här gick intervallerna:
  • Rep 1, tid 03:51. Svagt uppför, öppnade för fort, skyller på att det var länge sen jag körde och har tappat känslan
  • Rep 2, tid 03:48. Svagt nerför, forfarande för fort, skärpning nu.
  • Rep 3, tid 03:58. Svagt uppför, bra, nu ligger jag där jag skall.
  • Rep 4, tid 03:53. Svagt nerför, mmm, OK, fortfarande bra.
  • Rep 5, tid 03:59. Svagt uppför, perfekt, fortfarande bra men den här intervallen kändes och jag fick slita för att gå under 4 min.
  • Rep 6, tid 03:54. Svagt nerför, bra, ytterligare en under 4 min.
  • Rep 7, tid 04:03. Svagt uppför, j-lar, vad jag fick slita, mycket syra de sista 2 min, över 4 min men nöjd, kunde ha slutat värre.
  • Rep 8, tid 03:56. Svagt nerför, bra, under fyra igen, inte lika trött.
  • Rep 9, tid 4,09. KRÄKTRÖTT, mjölksyran slog till redan efter 45-60 sek in i intervallen, krigade som bara den för att avsluta på en hedersvärd tid.
  • Rep 10, tid 3:49. Sista intervallen och svagt nerför, nu j-ar, sista 300 m i ca 3:35-3:40 tempo.

Snittet på intervallerna blev 3:56 vilket kan jämföras med sist jag körde detta pass. Då blev snittet per intervall 3:59. För övrigt var det 1 min ståvila mellan intervallerna.

Passet innehöll 1 km uppjogg och 1 km nerjogg också, dvs 12 km totalt.

Jag är väldigt nöjd med vad jag presterade ikväll!!!!!!!!! :-)

3 kommentarer:

Anonym sa...

GRYMT bra pass!! Du är ju redan nära 10*1000 P60 i 3.45-fart! Det där passet imponerar sannerligen. Själv körde jag smått vidrig backlöpning idag.

Svar på din fråga om lopp:
De lopp jag funderar på att krydda tävlingskalendern med är följande:
Musköloppet 10K 10/7, Telge stadslopp 5K 21/8, Hälsoloppet Tullinge 10K 25/8, Mälarömilen 10K 18/9

Staffan sa...

Instämmer med Hempa, riktigt imponerande med så många repetitioner (utan serievila) och så kort vila!! Bra jobbat!!

Lennart sa...

Hej Hempa: Var riktigt trött men väldigt nöjd. Skall bli kul att se ur det går nästa gång. Det är dock en bit kvar till 3:45 men inte alls omöjligt. Backlöpning, mmm tufft som bara den men man får trösta sig med att det tar bra. Skall försöka köra ett pass 400:ingar på söndag och sen 1000:ingar igen och backe efter det.

Musköloppet låter intressant. Skall kolla upp det!

Staffan: Tack för de uppmuntrande orden. Hade faktiskt allvarliga funderingar på att lägga in en serievila efter 5-6 intervaller eftersom jag kände syra men glad att jag fortsatte och att jag fixade det.