tisdag 29 juni 2010

1000 m intervaller

Idag genomfördes ett pass 1000 m intervaller. På grund av Roslagsnatta nu på torsdag tänkte jag inte genomföra ett "normalt" pass 1000 m intervaller utan idag var det tänkt att vara ett lite lugnare pass. Tankarna kring "ett lugnare pass" gjorde mig nog mer avslappnad än vanligt. Jag började också lite lugnare vilket förmodligen ledde till att passet kändes väldigt bra. Idag hade jag verkligen kontroll på varje intervall!!

Idag var det också första gången jag genomförde alla intervaller under 4 min. Eftersom varje intervall flöt på väldigt kontrollerat och det kändes väldigt bra så blev det 10 st intervaller mot planerat 6-8 st. Så här blev tiderna:

  • Rep 1, tid 03:53.
  • Rep 2, tid 03:54.
  • Rep 3, tid 03:59.
  • Rep 4, tid 03:57.
  • Rep 5, tid 03:59.
  • Rep 6, tid 03:57.
  • Rep 7, tid 03:58.
  • Rep 8, tid 03:58.
  • Rep 9, tid 03:58.
  • Rep 10, tid 3:55.

Intervall 7 och 9 kan användas som exempel på hur bra jag kontrollerade det hela idag. När jag har kommit 3 min in i varje intervall har jag en markering där jag vet att det är ganska exakt 1 min löpning kvar och jag bör alltså inte passera denna markering på en tid över 3 min. Idag, på intervall 7 och 9, passerades denna markering på ca 3:03-3:05 och detta betyder att jag var tvungen att öka farten den sista minuten för att komma under 4 min/km på intervallen. I normala fall brukar jag vara så trött att det är en omöjlighet att öka farten men idag var det inga större problem. Det var bara att öka lite och klockan stannade på tiden 03:58!

Visst var jag trött idag, men det kändes väldigt kontrollerat hela vägen. Jag drog inte heller på mig mjölksyra som jag brukar. Super!

3 kommentarer:

Ingmarie sa...

Strålande!

Lennart sa...

Tack Ingmarie!
Det som också känns bra var att jag sprang "avstannande" på slutet av flera intervaller.

Take care!

Anonym sa...

Fint jobb med 1000m-intervallerna!, jag kör liknande, undrar bara hur långa pauser du tar mellan var intervall och går du eller står du bara still?
(satsar också på sub40 på milen så småningom)

/mangomulle