torsdag 24 juni 2010

Distanslöpning 6 km plus 6 km testlopp.

Idag hade jag tänkt köra ett testpass på 8.5 km men jag har varit så trött och sliten mentalt hela dagen och huvudet var inte alls med nu på kvällen när jag gav mig ut för att träna. Hade ingen motivation alls att gå ut och köra hårt från början så jag bestämde mig för ett annat upplägg på dagens pass.

Tanken var att springa min 12 km runda och börja de första 6 km i lugn 5 min fart för att komma igång. Efter den lugna öppningen var planen att "maxa" de sista 6 km. Sagt och gjort. Det första 6 km gick på tiden 30:08, 5:01 tempo, och vid vändning efter 6 km satte jag en ordentlig fart!

Den 7:e km gick på tiden 3:50 (mest uppför) precis som den 8:e km (slätmark). Tyvärr öppnade jag de två första km i en alldeles för hög fart för mig så jag stumnade redan på den 9:e km (varierande uppför och nerför). Vid passering av den 9:e km visade klockan ganska exakt 12 min, dvs 4 min/km, på de senaste 3 km. Nu var det alltså 3 km kvar och jag var rejält stum i benen!

Den 10:e km (mycket uppför, den jobbigaste) gjorde jag vad jag kunde för att hålla fart. Kommer inte ens ihåg vilken tid jag passerade 10 km på. Behöver jag säga att jag var riktigt trött här? Den 11:e km (slätmark) började kännas lite bättre igen. När jag passerade 11 km markeringen, dvs 5 km i hög fart visade klockan ca 20:30 vilket ger 4:06 tempo sen fartökningen. Inte så dumt ändå tänkte jag och det gav mig lite energi till sista km (slätmark). Vet inte vad jag skall säga om sista km. Jag bara kämpade och lyckades avsluta den sista km på 4:12.

Sumerat blev det 12 km på tiden 54:51, 4:34 min/km varav:
  • 0->6 km, tid 30:08, 5:01 min/km
  • 6->12 km, tid 24:42, 4:07 min/km
Sammanfattningsvis är jag rätt nöjd med de sista 6 km. Jag sprang inte klokt idag och blev snabbt stum i benen efter fartökningen och så här i efterhand borde jag ha gjort de två första snabba km (km 7 och 8) i 4:00-4:05 tempo. Då tror jag att jag hade klarat resten lite bättre. Det som ändå känns bra är att jag inte gav upp och jag fortsatte kämpa när det kändes tungt.

Inga kommentarer: