måndag 21 oktober 2013

Anima Sana In Corpore Sano

Jag gillar det latinska uttrycket “Anima Sana In Corpore Sano”. På svenska betyder det "en sund själ i en sund kropp", och i sin förkortade version blir det ASICS.

Jag tänker ofta på de uttrycket. "En sund själ i en sund kropp" känns hälsosamt, samtidigt som det kan beskrivas som ett tillstånd som är svårt att nå.

En sund kropp kanske inte är så svårt att få, det kan man ganska lätt träna sig till. Jag tror det är svårare att få en sund själ.

En osund själ kan vara svår att bli av med. Fysisk träning kan hjälpa till viss del, men det krävs också ett arbete med sig själv, ett arbete som kan vara ganska svårt att förlika sig med.

"En sund själ i en sund kropp" kanske kan beskrivas som ett tillstånd som präglas av en psykisk och fysisk god hälsa tillsammans med en positiv syn på livet där man har hittat glädjen i det man gör.

För mig är det glädjen i att springa, och glädjen i att leva.

2 kommentarer:

Hoffen sa...

Ja du Lennart! Sund kropp har jag men sund själ är värre med just nu men jag jobbar på det...... Ibland är det svårt att ändra på saker man är beroende av tex jobb... Men min tid kommer :-)

Lennart sa...

Alexandra - Jag tycker du verkar vara en väldigt glad och positiv person. Det tycker jag absolut, och en sund själ, det har du!!

Det kommer att gå bra för dig, det är jag helt säker på!