måndag 25 juli 2011

Tillbaka från Rhodos

Då var jag tillbaka från Rhodos. Kan sammanfatta resan med orden All inclusive, varmt, bad i poolen, bad i havet, bad i vattenland, god mat och dryck, tittat på sevärdigheter, slappat och tränat lugnt.

Träningen på Rhodos bestod av tre kortare pass löpning mitt på dagen när det var som varmast. Det kan låta lite dumt, men det blev helt enkelt så för på morgonen och på kvällen var det andra aktiviteter. Efter lunch var dock alla trötta och ville sova och det var då jag passade på att träna lite. Träningen genomfördes alltså mitt på dagen i gassande sol och i 35-40 graders värme. Kan här också tillägga att löpbandet på hotellet var trasigt så om jag ville springa fick jag helt enkelt springa utomhus.

På bakgatorna var det varmt och springa
Som alla säkert förstår blev det inga långpass eller intervaller, utan det blev kortare pass på 30 minuter i ca 5-fart vilket räckte mer än väl. När jag sprang droppade svetten från öron, näsa, haka, armbågar och händer. Känslan att kasta sig i havet, och svalka sig lite, efter genomfört pass är obeskrivlig.

Bara att välja. Svalka sig i poolen eller i havet? Jag valde havet....
När vi (idag) kom hem var jag riktigt sugen på att springa lite längre och lite fortare. Det första jag gjorde när jag kom hem var att packa upp träningskläderna och ge mig ut på ett "riktigt" träningspass. Började med att springa lugnt utan att egentligen ha en riktig plan för passet. Första kilometern sprang jag på ca 4:30. Tänkte då att jag håller den farten ett tag till och efter 6 kilometer hade jag hållt en snittfart på 4:26 min/km.

Efter 6 kilometer vände jag och tänkte att jag ska springa samma väg hem, men i lite högre fart. Sagt och gjort. Jag ökade farten och efter ytterligare 4 kilometer i lite högre fart passerade jag milen på cirka 43:30. Jag fortsatte att hålla lite högre fart hela vägen hem och när jag stängde av klockan visade den att jag hade sprungit de sista sex kilometerna i 4:14-fart. Dagens pass kändes väldigt bra och det blev pers på rundan utan att jag satsade på att "persa". Totalt blev det 12 kilometer i en snittfart av 4:20 min/km.

Imorgon kväll funderar jag på att bege mig ner till Vallentuna IP för ett pass klassiska tusingar med en minut gåvila mellan intervallerna.

Inga kommentarer: