lördag 16 juli 2011

Grym stege på 6*(400+300+200+100)

Som vissa säkert har noterat och som alla förstår så är det lite mindre bloggaktivitet här för tillfället på grund av att jag prioriterar semesteraktiviteter före bloggen, men tränar gör jag.

Idag fick jag till ett riktigt fint intervallpass på Vallentuna IP. Det blev en stege på 6*(400+300+200+100). Vilan mellan intervallerna bestod av joggvila lika lång sträcka som den enskilda intervallen bestod av. Sprang jag 400 meter i hög fart bestod alltså vilan av 400 meter joggvila. Efter tre set gjorde jag också en serievila på 5 minuter. Det kan tyckas lite mycket, men det behövdes.

Snittfarten på intervallerna blev:
  • 3:38 min/km på fyrahundringarna
  • 3:30 min/km på trehundringarna
  • 3:17 min/km på tvåhundringarna
  • 3:00 min/km på hundringarna
Totalt alltså 6 kilometer i ca 3:26-fart, och det känner jag mig riktigt nöjd med. De kortare fartavsnitten (med kortare vila) gjorde den kommande fyrahundringen extra jobbig. Det bästa av allt var att det sista setet gick fortast! Den som är intresserad av att se tiderna på varje intervall kan klicka här.

I torsdags sprang jag också en längre distanslöpning över 19.7 kilometer i 4:45-fart, varav 10 kilometer i terrängspår vid Täby IP och 9.7 kilometer på asfalt. Det var också ett mycket fint pass och det var skönt att få springa lite längre. Terrängspåret vid Täby IP gör att snittfarten på 4:45 min/km känns helt godkänd.

Som jag skrev i början så prioriterar jag just nu semesteraktiviteter. Det kommer flera inlägg snart, men jag vet inte riktigt när.

Hoppas att ni också har en skön sommar med mycket träning och sommaraktiviteter tillsammans med nära och kära.

2 kommentarer:

Ingmarie sa...

Jösses! Grymt bra! Om du vill så kom till Kärrtorp på onsdag! :-)

Lennart sa...

Tack Ingmarie!
Jag har varit borta en vecka men vill gärna köra ett par intervallpass innan Enhörna challenge den 5 augusti.

Kanske kan vi få ihop ett pass. Skulle passa alldeles utmärkt :-).

MVH