lördag 9 juli 2011

Funderingar inför höstens tävlingar

Efter Roslagsnatta och Runrundan har jag börjat fundera lite på vilka lopp jag ska springa under sensommaren och hösten. De loppen jag är anmäld till, eller som jag känner mig tämligen säker på att springa är:
  • Enhörna Challenge den 5 augusti, 5 km på bana (ej anmäld).
  • Stockholm Triathlon, den 21 augusti (anmäld)
  • Kistaloppet den 10 september, 10 km (anmäld)
De lopp jag funderar på att springa, men som jag ännu inte är riktigt säker på är:
  • Stockholm halvmarathon, den 17 september
  • Sicklaloppet den 1 oktober, 10 km
  • Bålsta halvmarathon den 8 oktober
  • Hässelbyloppet den 16 oktober, 10 km
Att springa alla lopp kanske skulle fungera, men det känns inte realistiskt eftersom jag vill hinna träna mellan loppen så att jag har möjlighet att förbättra mina tider.

Vill jag bara göra bra tider ska jag springa Stockholm halvmaraton och Hässelbyloppet, men nu är det så att jag också vill gynna mindre klubbar, och delta i deras lopp. Detta för att anmälningsavgifterna för den här typen av lopp brukar gå till klubbarnas ungdomsverksamhet. Min anmälningsavgift kanske finansierar ett träningsläger för barn och ungdomar, vilket så klart känns bra.

Om jag vill gynna mindre klubbar och deras verksamhet ligger Sicklaloppet och Bålsta halvmarathon bra till. Jag har inte bestämt mig hur jag gör, men det kommer att ge sig med tiden.

För övrigt tränade jag alternativt idag. Det blev 4.5 mil cykling tillsammans med en granne. Att cykla två stycken tillsammans är lite enklare än att cykla själv. Det visade sig genom att snitthastigheten på rundan blev lite högre än vanligt, snitthastigheten blev 31 km/h. Tyvärr drog jag på mig lite för mycket mjölksyra efter ca 3 mil vilket ledde till att min granne fick göra det tyngsta jobbet den sista biten, men bra träning var det.....

4 kommentarer:

Hempa sa...

Kul att tävlingsplanera! Vi lär mötas på flera ser det ut som. Sickla är jag också sugen på, men då som fartträning inför Hässelby.
Skön fart på cyklingen! Vad har du för cykel? Jag letar just nu efter nån lämplig variant av pendlingscykel som funkar att köra snabbt på, cyklocross lutar det åt. Isåfall ett litet steg närmare triathlon... :-)

Ingmarie sa...

Tävling kan vara träning ocxkså! :-)

Lars sa...

Hej på dig!

Jag har säkert ställt den här frågan många gånger förr, men varför är du så avogt inställd till Lidingöloppet?

Lennart sa...

Hej hempa!
Jag har en racer som heter Merida race lite och den fungerar bra. Cyklocross har jag aldrig provat men det fungerar nog bra men jag ville ha en racer för att träna cykling. Jag har också en enklare billig cyke. Det är en sån där MTB liknande cykel som alla har. Den har jag som transportcykel.

MVH

Hej Ingmarie!
Exakt :-) och det har jag tänkt på :-). Vi får se hur jag gör. Det är en fråga om tid också.

MVH

Hej Lars!
Kul att se att du är på benen igen :-). Jag har ingenting emot Lidingöloppet men det lockar inte riktigt. Vet faktiskt inte varför. De senaste åren har Lidingöloppet också stört uppladdningen inför NYCM, Berlin Marathon och Åland Marathon.

MVH