lördag 2 juli 2011

Runrundan blev tuff

Jag skrev i förra inlägget att Runrundan kommer att bli tuff. Runrundan blev tuff, och förutsättningarna för dagen var:
  • Temperatur: 30+
  • Luftfuktighet: Hög
  • Vind: Varierande beroende på vilken del av banan man mätte. Nästan 0 m/s på västra sidan om sjön och kanske 5 m/s på södra och östra sidan om sjön.
  • Banan: Mestadels asfalt och ganska kuperad mellan den 3:e kilometern och den 12:e kilometern.
Med dessa förutsättningar brukar det bli problem. Kilometertiden blir vanligtvis mycket sämre än normalt och löpare brukar kollapsa. Det blev precis som vanligt.

På grund av rådande förutsättningarna hade jag reviderat ned målsättningen och vid start var målsättningen endast att gå under 1:40. Efter 7-8 km kändes den målsättningen omöjligt. Det var väldigt svårt att hålla farten när solen stekte, luften var kvav, vinden var obefintlig och backarna var branta.

När starten gick öppnade jag återhållsamt men optimistiskt. Tänkte att jag inte ska springa om någon löpare den första kilometern och det gjorde jag inte heller. Det behövdes inte. Första kilometern gick ändå på ca 4:20. Det hela kändes ganska bra till en början och efter 3 kilometer hade jag fortfarande en snittfart på 4:20, men sen började det....

Backarna och värmen blev outhärdlig. Solen stekte på oss löpare och marken var uppvärmd så frågan är om en temperatur på 30 grader räcker. Vinden avtog och svetten dröp i den kvava luften. Tempot sjönk i de tunga backarna och jag gick upp för några backar. Kroppen klarade inte att springa. Klockade mig själv efter 12 kilometer på tiden 58 minuter och det är långsammare än vad jag gjorde de 12 sista kilometerna på Stockholm marathon, och nu hade jag bara sprungit de 12 första kilometerna......

Tankarna snurrade i huvudet. Ska det fortsätta så här i 9 kilometer till? Samtidigt som jag tänkte de tankarna sprang vi ut på en större väg, som heter Frestavägen, och där tilltog vinden. Det blev motvind och slätmark. Jag har aldrig uppskattat en motvind mer än vad jag gjorde idag. Vinden kylde av kroppen och tempot höjdes till ca 4:30-fart. Jag sprang ifatt en Triathlet som gjorde sitt genrep inför Järnmannen i Kalmar. Vi pratade om kilometertider och jämförde med tidigare lopp. Jag sa att "jag sprang snabbare på andra halvan av Stockholm marathon för en månad sen, än vad jag hittills har mäktat med idag". Triathleten sa att "hans kilometertid var snabbare när han sprang maran på Järnmannen förra året, än vad han hittills har mäktat med idag". Det tyckte inte Triathleten kändes bra inför den i år kommande Järnmannen........ Det säger också en del om hur värmen påverkar löpningen.

Jag och Triathleten sprang tillsammans i ca 3-4 kilometer i 4:30-fart och pratade. Sen sa Triathleten att han "tänkte öka". Jag sa "hej då" och Triathleten sprang iväg. Efter ca 19 kilometer hade jag sprungit ifatt honom igen, och när han såg det så verkade han bli lite överaskad. Efter ca 19 kilometer hade jag också sprungit ifatt Björn. Björn hade sprungit om mig någonstans vid 6-8 kilometer. Björn var trött och jag lyckades skapa en lucka mellan honom och mig som höll in i mål men, Triathleten ökade lite den sista biten. Jag orkade inte följa hans tempo.

När det var ca 500 meter kvar sprang jag förbi en löpare som hade kollapsat. Funktionärer tog hand om henne och jag sprang i mål på tiden 1:40:35.

Efter loppet har jag funderat mycket på om jag är nöjd. Jag nådde inte en enda målsättning och jag sprang snabbare på första halvan av Stockholm marathon (1:39:17) för en månad sen. Det blev alltså inte PB (!) på halvmarathon. Andra halvan av Stockholm marathon gick endast 42 sekunder långsammare (1:41:17) men........ Jag känner mig faktiskt väldigt nöjd, och även fast värmen gjorde det väldigt jobbigt hade jag väldigt roligt.

Jag är också en oerhört stor erfarenhet rikare. Jag har aldrig sprungit så här långt med dessa förutsättningar och det var mycket lärorikt. Nu vet jag hur min kropp reagerar på värmen när jag pressar den. Jag måste också berömma arrangörerna för en fin service längs banan. Det fanns vätskekontroller var 3:e kilometer och utan dessa skulle det här inte gått så bra som det gick. Värmen och luftfuktigheten kan inte arrangörerna belastas för. Arrangörerna gjorde ett jättefint jobb, tack för det!

Tillslut kan jag också säg att alla fick slita ordentligt idag. Segertiden blev mediokra 1:28 och min tid räckte till en 24:e plats av ca 165 löpare (män) som kom i mål. Jag var också endast ca 25 sekunder efter den kvinnliga segraren. Resultatlistan finns här. Det var också kul att träffa Peter som har kommenterat här på bloggen tidigare, men det var lite synd att jag inte träffade Mathias.

Nu är det bara att "ladda om" för om 5 dagar ska jag upp till Norrtälje och springa Roslagsnatta, 5 km.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!
Du fick mig att springa denna halvmara genom din blogg, vilken även var den första jag sprungit. Jag kan bara hålla med dig i inlägget, det var extremt jobbigt (men väldigt skönt och avslappnat nu:-).
Väldig trevligt med mindre lopp som dessutom är väldigt bra uppstyrda. Får tipsa om Bålsta halvmara i oktober om du inte redan testat den. Den ligger nära mitt hem.

Mvh Micke C (Stoneridge Runners)

Anonym sa...

Det var bra summerat! Det var verkligen tufft idag. Mycket bra sprunget, Lennart!

/Jakob Ruhe som sprang sin första halvmara idag

Ingmarie sa...

Visst påverkar värmen, precis som kylan, så visst ska du vara nöjd!
det gäller verkligen att anpassa farten efter de yttre förutsättningarna och inte "stressa upp sig" vilket du verkar ha klarat bra!

Ingmarie sa...

BTW. 400-ingar på onsdag?På fm vid 10.30?

Lennart sa...

Hej Micke!
Kul att du kom till Vallentuna och sprang loppet. Grattis till en fin tid också (jag kollade upp den). 1:30 kanske är en bra målsättning på Bålsta halvmaraton :-).

Bålsta halvmaraton låter intressant. Oktober tror jag också är bra rent tidsmässigt. Jag vill också stödja mindre lopp för det behöver klubbarna. Jag ska absolut kolla upp det :-).

MVH

Hej Jakob!
Tack och grattis till en fin tid själv (jag kollade upp din tid också :-)). Den tiden kan du förbättra mycket med andra förutsättningar :-).

Jag tycker vi (alla som sprang) var riktigt bra idag :-)

MVH

Hej Ingmarie!
Tack för de fina orden :-). Jag har lite svårt med 400ingar på onsdag eftersom jag vill springa Roslagsnatta på torsdag (om kroppen tillåter).

Ingmarie, vi måste få ihop ett pass någon dag. Vi kan maila om det för det vore väldigt kul!

MVH

Mathias sa...

Letade efter dig igår. Vi borde ha bokat mötesplats kanske. Synd, vi får ta det senare.
Du lyckades hålla ihop ändå i värmen tycker jag. Tiden ska man inte ta så allvarligt en sådan här dag. Jag väggade, men det kan du läsa om på ett annat ställe...
Vi ses, nästa gång...

Lennart sa...

Hej Mathias!
Efter att ha läst andra bloggares upplevelser, tävlingsberättelser och kommentarer på Funbeat och Jogg så börjar jag bli mycket nöjd med loppet :-).

Vi kan alltid ta ett intervallpass på IP inom en alltför avlägsen framtid :-).

MVH

Christian sa...

Bra jobbat!

Jag tror vi sprang nära varandra en del under loppet, jag hade rosa Foppatofflor och kom i mål på 1:41.

Ha det!

www.loparpappa.blogspot.com

Lennart sa...

Hej!
Sprang du en halvmara med dessa förutsättningar på 1:41 i foppatofflor?

Kan bara säga starkt jobbat! :-).

MVH

RosaMilton sa...

Ja, vilken pärs det var! Starkt jobbat med 1,40! Nu i efterhand känns det ändå som ett kul lopp och skönt att slippa knuffas och trängas!

Christian sa...

Tack L!

Lennart sa...

Hej Rosa!
Jag tycker också att det var ett roligt lopp. Nu i efterhand så var det också lite av värmen och luftfuktigheten som gjorde loppet lite speciellt. Det blev lite annorlunda :-). Stämningen mellan löparna blev lite öppnare :-). Måste också säga att banan var väldigt fin.

Du gjorde ett myckt bra och starkt lopp!

MVH

Hej Christian!
Ingen orsak :-).

MVH