torsdag 7 juli 2011

Roslagsnatta 2011, tid 19:43

Nu är Roslagsnatta avklarat och tiden blev 19:43 och jag känner mig nöjd. Det blev inte personligt rekord, men nu har jag fått ett kvitto på att jag fortfarande kan springa sub 20 min på 5 km, och det var jag inte helt säker på innan loppet.

Jag gillar också Roslagsnatta som tävling. Det är ganska lummigt och fint i Societetsparken där start och mål ligger. Jag upplever också att det är en rätt härlig stämning innan och efter tävlingen. Det är också en relativt liten tävling, men arrangörerna lyckas ändå locka dit kända löpare. Förra året stod jag precis bakom Ulrika Johansson vid start, och i år stod jag precis bakom Janne Holmen (båda tävlar för klubben Rånäs 4H som arrangerar loppet). Sånt tycker jag är roligt och sporrar mig lite extra.

Hela arrangemanget var jättebra, men jag har lite svårt att släppa en sak så här timmarna efter målgång. Var det någon som såg några kilometermarkeringar? Jag såg inte en enda. Det betyder alltså att jag sprang hela loppet utan att riktigt veta hur jag låg till. Förra året fanns det kilometermarkeringar så jag vet inte riktigt varför det inte fanns några i år. Jag såg i alla fall inga. Jag har lite svårt att släppa tanken på att jag kanske hade pressat mig lite extra den sista kilometern, om jag visste att jag låg väldigt nära mitt personliga rekord. Om någon såg att det fanns kilometermarkeringar så påpeka gärna det, för i övrigt var det ett jättebra arrangemang, och jag kommer säkerligen att springa loppet nästa år igen.

Jag hade dock en jättetrevlig kväll och jag mötte supertrevliga Ellinor och Linus som båda gjorde jättefina tider, Grattis båda två, och du Linus, jag måste skaffa mig en GPS-klocka nu :-).

9 kommentarer:

Anonym sa...

Om du inte har GPS, brukar du inte använda footpodden när du springer tävlingar? Just på tävling tycker jag det är svårt att känna farten pga adrenalin mm och då är klockan kanon. KÖP! :-)

En tid bara någon sekunder över PB är kanon, kvittot på kapaciteten fick du och nästa gång spräcker du 19:30.

Linus N sa...

Kanonkul att träffa dig Lennart! Och din tid är riktigt bra, du ska verkligen vara nöjd. Jag kommer ihåg när jag läste om din tid förra året och var otroligt imponerad. Detta år är du på i princip samma tid och den är ju lika bra i år.
Det var förresten förra årets bloggberättelse som fick mig att ställa upp i tävlingen i år. Blev riktigt inspirerad då och har gått och tänkt under vintern att jag vill springa den. Det var verkligen en trevlig tävling. Nästa år kanske jag ser till att ha mer tid på mig att gå runt i Norrtälje, för det var verkligen en härlig sommarkväll.

Ingmarie sa...

Grattis! Du ser, halvmaran tog inte så mycket på dig!
När det gäller km markeringar eller ej så brukar jag mer tänka att det inte spelar någon roll.Vill inte bli "styrd" av yttre saker utan försöker vara så oberoende som möjligt. Enklare då. :-) Spring på känsla!

Mattias sa...

Hej,
grattis till en fin prestation!
Nej, det fanns inga km-skyltar efter banan. Kan också vara intressant att veta att banan vara något längre än 5 km (i alla fall om man ska tro på GPS:en, det var fler i målfållan som var av samma åsikt). Min klocka visade att banan var 5 090 meter, men vad spelar egentligen 90 meter för roll, mer än cirka 15-20 sek extra löpning? Hur det gick för mig, 17:56, vilket var cirka 1 minut snabbare än planerat, så jag måste ju vara mer än nöjd.

Staffan sa...

Stort grattis Lennart - fin tid som visar att du behåller din fina nivå!!

Lennart sa...

Halloj Hempa!
Ja, lite svårt är det att känna tempo på tävling och jag ska köpa en GPS-klocka. Dock är väl inte den att lita på fullt ut hellr :-).

19:30 ska jag ta nästa gång :-).

MVH

Tack Linus!
Ja, kul att kunna inspirera och jag tycker också att det är något speciellt den sköna sommarkvällen.

MVH

Hej Ingmarie!
Tack för dina råd tidigare i veckan!

Jag känner mig väldigt nöjd med att jag sprang loppet igår på ren känsla :-). Det var länge sen jag gjorde så.

MVH

Hej Mattias!
17:56!! Sub 18 min :-). Det måste kännas kanon! Jättebra gjort! Grattis! Hur kunde det gå så bra? Rödbetsjuice? :-).

5.11 km, 5,09 km, 5,09 km, 5.10 km är den sträckan GPS:erna har angett för olika personer jag pratade med. Dock är aldrig GPS:er riktigt att lita på.

MVH

Tack Staffan!
Japp, nivån är bibehållen och nu är jag skadefri. Förra året när jag persade på 19:38 blev jag också skdadad, benhinneinflammation som jag drogs med t.o.m november. Nu känns det som att jag kan kapa tiden mer inom en snar framtid.....

MVH

Ellinors dröm sa...

Snyggt jobbat! Och jag tror att banan är 5 km. GPS är inte att lita på när det gäller tävling. Det var bara 3km-loppet som var aningen längre än som sagts.
Nej, några km-skyltar såg jag inte. Jag gillar att ha lite skyltar att hänga upp min löpning på.
Kul att träffa dig och Linus innan.

Mattias sa...

:) Ingen beetlejuice här inte, tror inte riktigt på det där.
Jag tog rygg på en snabb tjej som sprang i jämnt och fint tempo. Vi växeldrog från ca 1 km men jag fick verkligen kämpa för att hålla fokus uppe sista 1,5km in till mål. När Stefan Måhl kom upp och flåsade mig i nacken fick jag lite extra motivation, slog han i Brottbyrundan 20 km 2009 och ville gärna hålle segersviten obruten, samt bli 3:e bästa VFK:are efter Thomas och Olof.. :)

Lennart sa...

Hej Ellinor!
Du har nog så rätt när det gäller GPS:er. Banan svänger också rätt tvärt några gånger och det brukar skapa problem för GPS:er.

Grattis till ditt nya pers!

MVH

Hej Mattias!
Thomas och Olof är inte så mycket att göra åt men Grattis till en 3:e plats pland VFK-löparna!

Också imponerad av att du kunde springa så pass mycket bättre än tänkt!

Jag tycker de har ett vasst startfält också. Jag menar 49 personer av 142 (män) gjorde 5 km under 20 minuter och det tycker jag är rätt bra.

MVH